Cieľom skladateľskej súťaže bolo iniciovať vznik a uvádzanie nových diel mladých slovenských autorov a autoriek a vytvoriť generačné prepojenia medzi skladateľmi a interpretmi. Mladí tvorcovia dostanú možnosť individuálnych konzultácií s členmi poroty skladateľskej súťaže. Vybrané diela zaznejú v rámci jesennej časti programu festivalu Konvergencie 2021. „Ideu súťaže považujem za veľmi dobrú, veľmi ma tiež potešil záujem i úroveň prihlásených diel. Verím, že viaceré z nich, i tie, ktoré neboli aktuálne ocenené, si nájdu cestu na koncertné pódiá,“ povedal predseda skladateľskej súťaže profesor Jevgenij Iršai (VŠMU) o kompozíciách, ktoré si preštudovala porota v zložení Peter Zagar (skladateľ, Slovenský rozhlas), Adrián Demoč (skladateľ), Nora Skuta (klavír, Österreichisches Ensemble für Neue Musik), Igor Karško (husle, Musikhochschule Luzern), Ronald Šebesta (klarinet, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Lotz trio) a Jozef Lupták (violončelo). „Tvorba slovenských skladateľov, vrátane premiér, patrí ku konštantám festivalovej dramaturgie, preto som veľmi rád, že sme takouto formou mohli podporiť domácu tvorbu. Som tiež vďačný kolegom, že si našli čas, ktorý strávili nad partitúrami mladých slovenských skladateľov. Verím, že súťaž bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch a vzniknú tak nové generačné i medzigeneračné priateľstvá medzi skladateľmi a interpretmi, ktoré môžu priniesť v budúcnosti nové hudobné zážitky,” povedal umelecký riaditeľ Konvergencií Jozef Lupták.
Z prihlásených diel, ktoré boli hodnotené na základe bodovania a po spoločnej online konzultácii, porotu najviac zaujali nasledujúce skladby:
Michal BLAŽEK: The Fallout pre klarinet, husle a violončelo
Michal Blažek je rodák zo Zvolena, kde vyštudoval odbor Výroba hudobných nástrojov, no, ako sám hovorí, viac ho „bavilo vyrábať hudbu samotnú“. Bol žiakom P. Martinčeka a P. Grolla na Konzervatóriu v Bratislave. V súčasnosti študuje u K. Ilievskeho, žije vo Viedni. Skladba Fallout vychádza z kontrastu tém klarinetu a huslí s violončelom, protiklady však postupne „konvergujú“.
Richard GRIMM: Sláčikové kvarteto č. 1
Richard Grimm je aktuálne študentom prvého ročníka kompozície na pražskej HAMU. Hoci sa hudbe venuje odmalička, klasickou hudbou sa zaoberá relatívne krátko. Okrem komponovania a štúdia sa podieľa na experimentálnych projektoch ako Raptor Koch alebo Boh Vajec. Do súťaže Konvergencií sa prihlásil s cieľom prezentovať svoju tvorbu profesionálom i publiku, získať nové kontakty, informácie a skúsenosti. Prvá časť Sláčikového kvarteta č. 1 je jeho prvým rozsiahlejším dielom, v ktorom sa prejavila autorova záľuba v práci s hudobnými miniatúrami.
Ľuboš KUBIZNA: Štruktúry pre klarinet, husle, violončelo a klavír
Ľuboš Kubizna študuje kompozíciu u L. Papanetzovej na VŠMU. Zameriava sa na komornú tvorbu a tvorbu pre deti. Vo svojich skladbách sa vedome vyhýba komplikovanosti, za dôležité považuje kompozičnú logiku, farebnosť a melodickosť. Základným stavebným materiálom Štruktúr je rad šiestich tónov (f, g, as, b, c, es). Skladba predstavuje „hru rôznych štruktúr či už melodických, rytmických a harmonických, ktoré sa vrstvia, retrográdne opakujú a tým vytvárajú jemnú a krehkú skladbu, plnú farieb.“
Barbora TOMÁŠKOVÁ: Saojas pre husle, violu, violončelo a kontrabas
Barbora Tomášková je skladateľka, performerka, ktorá žije v Portugalsku a na Slovensku. Vytvorila hudbu k tanečným predstaveniam a filmom. Vo svojej tvorbe, ktorá zaznela doma i v zahraničí, využíva prvky výtvarného umenia a performancie. Kompozícia Saojas predstavuje hru s rytmom, rytmickými interpoláciami a autorkinými vlastnými modmi.
Sebastián BUCH: Akt pre klarinet, violončelo a klavír
Sebastián Buch je študentom Bilingválneho gymnázia D. Tatarku v Poprade, zároveň študuje kompozíciu na Cirkevnom konzervatóriu v Bratislave u L. Borzíka. Navštevuje tiež hodiny klavíra na ZUŠ vo Svite (P. Čapó). „S hudbou som začal pomerne neskoro, pred piatimi rokmi, avšak o to viac ma baví. Každý deň cvičím na klavíri a tiež často komponujem. Inšpiráciu hľadám v literatúre, poézii, prírode, obrazoch a filozofii,“ napísal nám najmladší ocenený účastník skladateľskej súťaže Konvergencií. Skladba Akt
prof. Jevgenij Iršai/VŠMU
Jevgenij Iršai (1951) – ruský skladateľ a klavirista pôsobiaci na Slovensku. R. 1969 ukončil štúdium na Špeciálnej desaťročnej hudobnej škole (kompozícia S. J. Volfenzon, klavír T. B. Rumševič), pokračoval na Konzervatóriu N. Rimského-Korsakova v Petrohrade (kompozícia S. S. Černov, V. A. Uspenskij, klavír P. A. Serebrjakov). Ako klavirista koncertoval v Španielsku, Bulharsku a Maďarsku. V r. 1971—1991 pôsobil ako pedagóg klavíra a kompozície na Špeciálnej desaťročnej hudobnej škole v Petrohrade. Po príchode na Slovensko bol korepetítorom opery ŠD v Banskej Bystrici (1991—1992), pôsobil na Konzervatóriu J. L. Bellu (1992—1996), od r. 1996 prednášal na Katedre hudobnej a estetickej výchovy na PF UMB v B. Bystrici. V súčasnosti vyučuje kompozíciu na VŠMU. Dominantnou časťou jeho tvorby sú zborové skladby i diela pre sólový hlas so sprievodom rôznych nástrojových kombinácií. Venuje sa komornej, orchestrálnej tvorbe i malým hudobno-dramatickým formám, tiež poézii a publikovaniu odborných článkov. Autora, ktorého diela odzneli o. i. na javisku akademického Malého divadla opery a baletu v Leningrade (Don Juan, 1973) a v rámci medzinárodných festivalov vo viacerých európskych krajinách i v USA, zaradil S. Vasenko do „skupiny neskorého postkonzervativizmu“. Jeho tvorba sa nachádza na viacerých CD.
Peter Zagar/RTVS
pochádza z Bratislavy a je absolventom odboru skladba na VŠMU v Bratislave (u prof. I. Hrušovského). Po skončení štúdia pracoval ako hudobný režisér v Slovenskom rozhlase, potom ako redaktor v Slovenskej filharmónii. V r. 1994 – 2016 bol v slobodnom povolaní, venoval sa vlastnej tvorbe, písaniu hudby pre domáce i zahraničné telesá (Slovenská filharmónia, Komorní sólisti Bratislava, Musica aeterna, Arcana Ensemble v Toronte), spolupracoval s tanečnými a divadelnými súbormi, pôsobil ako interpret (VENI ensemble, Požoň sentimentál, divadlo STOKA) a prekladal odbornú muzikologickú literatúru. Viedol edičné oddelenie Hudobného centra v Bratislave. Absolvoval umelecké študijné pobyty v Lyone vo Francúzsku (1994) a vo Filadelfii v USA (1999 – 2000). Je držiteľom niekoľkých ocenení – Ceny Slovenskej muzikologickej asociácie (1995), Ceny Dosky ’98 a Ceny J. L. Bellu (1999). Jeho skladby uviedli na domácich festivaloch aj v zahraničí – v Prahe, Viedni, Krakove, Londýne, Paríži, Amsterdame, New Yorku, Filadelfii, Sankt Peterburgu atď. Jeho hudobný prejav sa rovnako uplatňuje vo sfére tzv. vážnej hudby, v spolupráci s tanečnými súbormi i v prostredí menšinového rocku (skupiny Ali Ibn Rachid, Ospalý pohyb, Splnäný zäm, zoskupenie Burlas-Kladivo-Zagar) a improvizovanej hudby (súbory VAPORI del CUORE, don@u.com). Má za sebou spolupráce na dokumentárnych filmoch (Kauza Cervanová a i.) a divadelných inscenáciách (najmä v Divadle A. Bagara v Nitre). V r. 2015 vytvoril a pri premietaní naživo uviedol hudbu k nemému filmu F. Murnaua Východ slnka. V r. 2016 odzneli vo Fínsku Zagarove piesne na texty Paľa Macha …a čo ty, vietor? Vo februári 2018 vytvoril hudbu pre Divadlo Štúdio tanca k tanečnému predstaveniu Petra Miku Ghost/Prízrak. V septembri 2018 Komorný orchester ZOE a Zbor ZOE premiérovo uviedli moteto Os justi a vo februári 2020 Slovenská filharmónia uviedla Zagarovu skladbu Monolit vytvorenú na objednávku tejto inštitúcie.
Adrián Demoč
Adrián Demoč (1985), slovenský skladateľ žijúci v Španielsku, narodil sa vo Zvolene. Popri gymnáziu študoval súkromne u I. Dibáka, v r. 2003 – 2008 študoval na JAMU v Brne (Fr. Emmert). Absolvoval stáže na Národnej hudobnej univerzite v Bukurešti (D. Rotaru) a Vilniuskej akadémií v Litve (O. Balakauskas). V r. 2008 – 2011 absolvoval doktorandské štúdium na JAMU (M. Smolka). Jeho dizertačná práca Spektrálna hudba a jej ponímanie času bola publikovaná knižne. V r. 2005 – 2007 bol členom súboru The Barefooted orchestra. Počas štúdií na JAMU vystupoval vo viacerých zoskupeniach aj ako improvizátor. Hudba A. Demoča je pravidelne uvádzaná v zahraničí poprednými orchestrami, súbormi a sólistami, napr. Apartment House (Veľká Británia), Klangforum Wien (Rakúsko), Tallinn Chamber Orchestra (Estónsko), Manuel Zurria (Taliansko), M. Paľa, Ensemble Ricercata, E. Drescher (Nemecko), Česká filharmonie, Moravská filharmonie atď. Jeho skladby boli hrané na festivaloch na Slovensku, v ČR, Estónsku, Kanade, Rakúsku, Rumunsku, Litve, Nemecku, Francúzsku, Španielsku, Chorvátsku a v USA. Viaceré vysielalo rádio BBC3 (Modré kvety, Kvarteto). Jeho hudbe bolo venovaných niekoľko relácií (rádiá Devín a Vltava). Profilové CD Žiadba (2019) a Hlaholika (2021) vydalo britské vydavateľstvo Another Timbre. Skladby Zikkurat a Variácie vyšli ako mp3 album v americkom vydavateľstve either/oar. Husľové kompozície Katharsis, Apogeum, Husle a Žiadba, Struny: steny, zhluky sny pre „milanolo“ vyšli vo vydavateľstve Pavlík records. Modré kvety vyšli na CD súboru Opera Trio (2019), Dve prosby na CD anglického vydavateľstva Entr’acte, Canon pre 4 altové flauty na albume Again and Again (Ants Records, Taliansko), ocenenom časopisom The Wire. A. Demoč je laureátom viacerých súťaží: J. L. Bellu (2020), Českej filharmónie (2018), Plural ensemble (2016), Cellotronics competition (2015) či ceny Nadácie L. Janáčka (2008). V r. 2011 sa so skladbou Three movements for string orchestra stal víťazom súťaže a rezidenčným skladateľom na letných kurzoch v Benasque (Španielsko). V r. 2009 bol členom poroty medzinárodného festivalu NEU/NOW Vilnius 2009 pod záštitou ELIA-European League of Institutes of the Arts, v r. 2010 bol predsedom poroty festivalu NEU/NOW Nantes 2010. Venuje sa i publikačnej činnosti, jeho texty vychádzajú v časopisoch Hudobný život a Vlna.
Igor Karško/husle, Musikhochschule Luzern – Švajčiarsko
prešovský rodák, žiak K. Petrócziho na Košickom konzervatóriu, absolvent pražskej AMU (J. Tomá- šek) a Menuhinovej akadémie v Gstaade (Y. Menuhin, A. Lysy) pôsobí už dve dekády ako koncertný majster Luzernského symfonického orchestra a člen súboru The Serenade Trio. S týmto telesom vyhral prestížne súťaže komornej hudby vo Florencii, Caltanissette a Trapani. Ako koncertný majster barokového orchestra La Scintilla absolvoval v r. 2005 ame- rické turné s C. Bartoli, s ktorou nahral CD Maria Malibran. Založil zoskupenia La Banda Antix a La Gioconda, je členom a hosťujúcim koncertným majstrom Les Musiciens du Lo- uvre M. Minkowského. S týmto orchestrom nahral Haydno- ve a Schubertove symfónie pre label naïve. Je pravidelným hosťom Konvergencií, pre ktoré o. i. naštudoval Stravinského Príbeh vojaka. Od r. 2010 vedie s Th. Demengom súbor Ca- merata Zürich, v súčasnosti je jeho umeleckým vedúcim. Je profesorom na Musikhochschule v Luzerne. Od r. 2018 spolupracuje s Balthasar-Neumann Ensemble na kubán- sko-európskom projekte CUE.
Jozef Lupták/violončelo, umelecký riaditeľ Konvergencií, Konzervatórium v Bratislave
je zakladateľom a umeleckým riaditeľom festivalu Konvergencie. Absolvoval konzervatórium a VŠMU v Bratislave a v štúdiách pokračoval na Royal Academy of Music v Londýne (R. Cohen) a v Banff Centre for Arts v Kanade (A. Parisot, E. Meyer, T. Tsutsumi). Patrí k umelcom formujúcim hudobný a kultúrny priestor na Slovensku, za čo mu bolo udelených niekoľko ocenení (Cena ministra kultúry, Cena Frica Kafendu), ako aj nominácií na rôzne ocenenia (Nominácia na Krištáľové krídlo, Nominácia na Cenu Nadácie Tatra Banky, Nominácia na Českého Leva a na Cenu Slnko v Sieti za hudbu k filmu Amnestie). Realizoval množstvo CD nahrávok (o. i. Bachove Suity pre sólové violončelo, Brahmsove sonáty, premiéry diel V. Godára, 6 bratislavských koncertov J. Iršaia, crossoverové projekty After Phurikane, Chassidic Songs, Uspávanky či vlastnú tvorbu na CD Free in One). Pravidelne účinkuje na medzinárodných pódiách od USA po Nový Zéland. Ako vyhľadávaný a aktívny komorný hráč spolupracuje v množstvom popredných svetových umelcov a ansámblov (R. Cohen, D. Rowland, V. Mendessohn, B. Schmid, I. van Keulen, A. Serdar, Hilliard Ensemble, Fine Arts Quartet) ako aj s významnými dirigentmi (A. Parrott, J. Bělohlávek, D. Gazon, D. Héja, A. Mogrelia). Medzi jeho pravidelných komorných spoluhráčov patria I. Karško, M. Paľa, N. Skuta, B. Lenko a mnohí ďalší. Pravidelne vedie majstrovské kurzy v zahraničí (Taliansko, Maďarsko, USA, Anglicko) a vzdelávacie projekty pod hlavičkou Konvergencií organizuje aj na Slovensku (majstrovské kurzy, Medzinárodné kurzy komornej hry). Od založenia Spoločnosti Mariána Vargu v r. 2017 je jej výkonným predsedom.
Ronald Šebesta/klarinet, SOSR, člen súborov súčasnej a starej hudby
patrí medzi popredných slovenských hráčov na klarinete. Po štúdiách v Bratislave a v Boulogne sa V r. 1993 stal 1. klarinetistom Symfonické- ho orchestra Slovenského rozhlasu, V r. 1996 získal rovnaký post v Cappelle Istropolitane. Jeho záujem o súčasnú hudbu ho priviedol do zoskupení VENI ensemble, Vapori del Cuore, DON@U.com a Ensemble Ricercata. V r. 1997 — 2005 pôsobil v Opera Aperta Ensemble, ktorého bol spoluzakladateľom. Spolu s bratom Robertom pôsobí v unikátnom zoskupení his- torických basetových rohov Lotz Trio. Hosťuje v orchestroch hrajúcich na dobových nástrojoch Wiener Akademie, Orfeo Orchestra a Cappela Cracoviensis. V r. 2002 — 2010 pedago- gicky pôsobil na VŠMU v Bratislave. So SOSR-om nahral kon- certantné diela Suchoňa a Zeljenku (Hudobný fond). V r. 2018 vydal profilové CD Classic Malts so skladbami Stravinského, Scelsiho, Sciarrina, Stockhausena, Reicha a Griseyho.
Nora Skuta/klavír, členka Österreichisches Ensemble für Neue Musik,
zakladajúca členka súboru Opera Aperta patrí v súčasnosti medzi najvýznamnejších medziná- rodne aktívnych slov. klaviristov. Je vyhľadávanou komornou i sólovou hráčkou a zanietenou interpretkou súčasnej hudby. Pravidelne vystupuje na medzinárodných festivaloch, v sú- častnosti úzko spolupracuje so súborom Österreichisches Ensemble für Neue Musik. V r. 2006 nahrala pre vydavateľ- stvo Hevhetia na SACD Sonáty a interlúdiá Johna Cagea, ktoré vysoko hodnotila domáca i zahraničná kritika. CD bolo v Londýne vybraté do knihy renomovaného kritika BBC Music Magazine Rogera Thomasa 1001 Classical recordings you must hear before you die.
Skladateľská súťaž sa koná s podporou Fondu na podporu umenia.
Ďakujeme aj ďalším partnerom a mediálnym partnerom.