Darujte komornú hudbu
28.01.2025 06:00
Darujte hudbu, ktorá osloví dušu. Poukážka na koncerty festivalu Konvergencie prináša krásne chvíle s komornou hudbou – ideálny darček pre tých, ktorí si vážia kultúru, slobodu a umenie.Poukážku je možné využiť na nákup vstupeniek na koncerty festivalu Konvergencie 2025 a CD / LP z nášho e-shopu podľa vlastného výberu po celý rok.//Tlačené darčekové poukážky je možné zakúpiť na našich koncertoch.//>> Prezrieť si e-shop//#Konvergencie2025
Permanentka Konvergencie 2025
13.03.2025 18:00
Bratislava 13 – 28/03/2025 KONVERGENCIE 2025 PRÍBEHY/STORIES „Hudba a krása majú zmysel zvlášť v dobách neistoty.“ Jozef Lupták „Súčasťou počúvania hudby sú vždy ozveny nášho sveta; spája sa s fragmentmi jazyka, obrazmi, spomienkami a fantáziami, ktoré akúkoľvek hudbu umiestňujú do reality, o ktorej nám tvrdili, že hudba stojí mimo nej...“ Lawrence Kramer (Why Classical Music Still Matters) „Recitál jedného hudobníka je veľmi intímnym a silným spojením hudby, umelca a publika. Neboli by to však Konvergencie, keby v závere viacerých koncertov nevznikli prekvapujúce prepojenia,“ hovorí umelecký riaditeľ festivalu Konvergencie, violončelista Jozef Lupták. Konvergencie prinesú v marci 2025 osem hudobných večerov, počas ktorých zaznie v Moyzesovej sieni dvanásť netradičných sólových recitálov. Vystúpia na nich virtuózny izraelský mandolinista Avi Avital, nominovaný na cenu Grammy, estónska hráčka na kanneli Anna-Liisa Eller či výnimoční nórski umelci: jazzový kontrabasista Steinar Raknes a hráč na hardangerských husliach Nils Økland. Medzi „neklasické“ recitály patrí aj program nadžánrového gitaristu Daniela Salontaya zo skupiny Longital. Na festivale bude debutovať vlastnou kompozíciou excelentný slovenský huslista Milan Paľa. Premiéry diel slovenských skladateľov a autorská tvorba budú tiež súčasťou koncertu akordeonistu Borisa Lenka. V rámci festivalových večerov vystúpi s dielami V. Godára (vrátane premiéry novej skladby) a J. S. Bacha aj violončelista Jozef Lupták.  Festival Konvergencie vyvrcholí uvedením kompletných klavírnych sonát Sergeja Prokofieva (1891 – 1953) v interpretácii uznávaného fínskeho klaviristu Olliho Mustonena, ktorý minulý rok zaujal bratislavské publikum nekonvenčnými interpretáciami Mozartovej hudby. Špeciálnym hosťom festivalu bude Prokofievov vnuk, skladateľ a hudobník Gabriel Prokofiev, ktorý sa v Bratislave predstaví ako autor i interpret. Marcové Konvergencie budú mozaikou príbehov, príbehov autorov, diel či umelcov, ktorí ich budú hrať. Príbehov, ktoré možno zdieľať a stať sa ich súčasťou. Aktuálny ročník Konvergencií otvorí 13. marca 2025 vo Veľkom evanjelickom kostole v Bratislave večer s kňazom, teológom a filozofom Tomášom Halíkom a kazateľom, spisovateľom a výtvarníkom Danielom Pastirčákom. Ich myšlienky prepoja hudobné vstupy Pjoniho, Jozefa Luptáka a organistu Jána Vladimíra Michalka. Vzácnou hostkou podujatia bude bývalá prezidentka Zuzana Čaputová.Program13/3/2025 / Veľký evanjelický kostol / 19:00 Čo sa to tu deje? Tomáš HALÍK (CZ), Daniel PASTIRČÁK, slovo Jozef LUPTÁK, violončelo J. V. MICHALKO, organ PJONI, elektronika20/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00RAKNES – SALONTAYSteinar RAKNES (NO), kontrabas, looper, elektronika/double bass, looper, electronicsskladby a piesne z albumov Stillhouse, Chasing the real things a On the road/music from albums Stillhouse, Chasing the Real Things and On the Road Daniel SALONTAY, gitary/guitars Zaobraz, multimediálny projekt inšpirovaný výtvarnou tvorbou A. Salontaya/multimedia project inspired by artworks of A. Salontay21/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00 ØKLAND – LENKONils ØKLAND (NO), hardangerské husle, viola d’amore/Hardanger fiddle, viola d‘amore improvizácie inšpirované tradičnou nórskou hudbou a kompozície z albumu Monograph/improvisations based on traditional Norwegian music and compositions from the album Monograph  Boris LENKO, akordeón, bandoneón, klavír/accordion, bandoneon, piano P. Zagar, M. Železňák, M. Piaček, B. Lenko (premiéry/premieres)22/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00 PAĽA – ELLERMilan PAĽA, husle /violin M. Paľa: Objekty (Amfisbain-symfónia pre sólové husle) / Objects (Amfisbain-Symphony for violin solo) Anna-Liisa ELLER (EE), kannel W. Byrd, J. H. Kapsberger, J. Dowland, H. Tulve, G. Frescobaldi, D. Kellner,  J. S. Bach, G. Z. Romano, T. Hume, A. Mudarra, J.-Ph. Rameau23/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00AVITAL – LUPTÁKAvi AVITAL (IL), mandolína/mandolinJ. S. Bach, E. Bloch, G. SollimaJozef LUPTÁK, violončelo/cello J. S. Bach, V. Godár26/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00 PROKOFIEV – MUSTONENGabriel PROKOFIEV (UK), elektronika/electronics Olli MUSTONEN (FI), klavír/piano S. Prokofiev, G. Prokofiev 27/3 – 28/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00 SERGEJ PROKOFIEV: KOMPLETNÉ KLAVÍRNE SONÁTYOlli MUSTONEN (FI), klavír/piano S. Prokofiev: klavírne sonáty č. 1 – 9/complete piano sonatas 27/3/2025Sonáta č. 4 c mol, op. 29 Sonáta č. 2 d mol, op. 14 Sonáta č. 9 C dur, op. 103 Sonáta č. 6 A dur, op. 8228/3/2025Sonáta č. 5 C dur, op. 38 Sonáta č. 8 B dur, op. 84 Sonáta č. 1 f mol, op. 1Sonáta č. 3 a mol, op. 28 Sonáta č. 7 B dur, op. 83Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.Viac informácií o festivale na www.konvergencie.skFestivalová permanentka platí na všetky koncerty festivalu Konvergencie 2025 v marci v Bratislave. Zakúpenú vstupenku zameníte pri prvom Vašom koncerte za kartičku, ktorá Vás bude oprávňovať k vstupu na koncerty.Dostanete tiež náš festivalový bulletin a CD podľa vášho výberu.
Čo sa to tu deje? / Tomáš Halík, Daniel Pastirčák
13.03.2025 19:00
13/3/2025 / Veľký evanjelický kostol / 19:00 diskusno-hudobný večerTomáš HALÍK (CZ), Daniel PASTIRČÁK, slovoJozef LUPTÁK, violončelo/celloJán Vladimír MICHALKO, organ/organPJONI, elektronika/electronicspozvanie do diskusie prijala: Zuzana ČAPUTOVÁNáš vek by sa dal nazvať vekom chronického spochybnenia všetkého. „Neverím už nikomu a ničomu" – to je častý záver diskusií. Pochybnosť, kedysi dôležitý nástroj rozumu, sa dnes často premieňa na rozvratný princíp, ktorý vedie k nihilizmu. Žijeme v dobe, keď sa dekonštrukcia pravdy mení na nástroj moci a sociálne siete poskytujú živnú pôdu alternatívnym pravdám. Boh sa opäť stal v ústach novodobých diktátorov účinnou zbraňou.Aká by mala byť zbožnosť, ktorá dokáže čeliť manipuláciám a nezradí evanjelium? Je západná civilizácia v kríze? Ak áno, v čom tá kríza spočíva a čo je potrebné urobiť, aby sa zjednotila a našla silu ubrániť samu seba? Nielen na tieto otázky budú hľadať odpovede pražský profesor, kňaz, teológ a filozof Tomáš Halík spoločne so spisovateľom, výtvarníkom a kazateľom Danielom Pastirčákom. Ich slová budú doznievať v premyslenej hudobnej dramaturgii v interpretácii Pjoniho, violončelistu Jozefa Luptáka a organistu Jána Vladimíra Michalka.Vzácnou hostkou večera bude bývalá prezidentka Zuzana Čaputová.„Svet potrebuje, aby sme sa zastavili, ponorili sa a pozreli do hĺbky. Treba hlasno volať: Ľudia, preboha, zastavte sa, spamätajte sa, ak budete len povrchne reagovať na udalosti okolo nás, tak nás to zničí. Musíme sa na chvíľu zastaviť, zamyslieť sa, pozrieť sa pod povrch vedomého. Tým sa začína kultúra duchovného života.“Tomáš HALÍK v rozhovore pre Denník N„Skôr než človek zdvihne ruku, aby mučil a zabíjal nevinných, musí ich zbaviť ľudskosti, pretvoriť ich v ohavnú vec. Rusko svoje barbarské vraždenie na Ukrajine pripravovalo slovami o dehumanizovanom západe, o Ukrajine ako o národe, ktorý neexistuje. Jazyk má tvorivú moc. Dokáže vysloviť veci, ktoré nie sú: žltá krv, lietajúci kôň. Dokáže tvoriť mýty i poéziu. Dokáže tvoriť i veci, ktoré včera neboli a dnes sú: vzducholoď, lietadlo, raketu či umelú inteligenciu. Vie však vytvárať i vedomé lži a manipulovať nimi udalosti podľa svojho priania.“Daniel PASTIRČÁK, Nedeľná nekázeň: V hovorení treba spomaliť, v počúvaní pridať „Čelíme množstvu globálnych a lokálnych kríz a schopnosť zvládať krízy je priamo úmerná tomu, aká je spoločnosť súdržná. Namiesto toho sa energia primárne vlieva do zvýrazňovania rozdielov. Treba začať od seba v tom, ako vnímam toho druhého, či nie je možné aj k názorovému oponentovi budovať most porozumenia, čo vôbec neznamená súhlas, ale možno len schopnosť mať záujem porozumieť, z akých východísk on ide, čo ho motivuje, prečo zastáva pozíciu, ktorá sa tak veľmi líši od mojej.“Zuzana ČAPUTOVÁ v rozhovore pre Denník N„Tam, kde slová už nedokážu otvoriť viac dverí do významov a duchovného priestoru, prichádza hudba, ktorá pomáha a vytvára príležitosť na hlbšiu reflexiu a možno aj porozumenie. Veľmi silno veríme, že zvlášť v dobách neistoty prináša hudba a krása hlboký zmysel.“Jozef LUPTÁKMons. prof. PhDr. Tomáš HALÍK, Th.D. (1948) – profesor Filozofickej fakulty KarlovejUniverzity, kde prednáša filozofiu a sociológiu náboženstva. Od roku 1990 pôsobí ako prezident Českej kresťanskej akadémie a rektor kostola Najsvätejšieho Salvátora. Od roku 2004 je kňazom novozriadenej pražskej akademickej farnosti. Aktívne sa venuje aj medzináboženskému dialógu. Počas komunistického režimu pôsobil v náboženskom a kultúrnom disente. Po roku 1989 absolvoval prednáškové a študijné cesty na všetkých kontinentoch a bol hosťujúcim profesorom na univerzitách v Oxforde, Cambridgei a Harvarde. Pápež Ján Pavol II. ho v roku 1990 vymenoval za poradcu Pápežskej rady pre dialóg s neveriacimi. Benedikt XVI. mu v roku 2008 udelil titul čestného pápežského preláta. Je členom Európskej akadémie vied a umení a viacerých ďalších inštitúcií. Jeho knihy boli preložené do mnohých jazykov. Získal viacero nielen literárnych ocenení doma i v zahraničí. V roku 2014 bolo jeho celoživotné dielo ocenené Templetonovou cenou a v roku 2016 mu Oxfordská univerzita udelila čestný doktorát. V roku 2024 ho pápež František vymenoval za „misionára synodality“. V decembri toho istého roku Univerzita v Cambridgei usporiadala konferenciu venovanú jeho životu a dielu.Daniel PASTIRČÁK (1959) – kňaz, prozaik, básnik, dramatik, esejista a výtvarník. Je absolventom Strednej umeleckej priemyselnej školy v Košiciach a v Bratislave (odbor keramika). Kratší čas pôsobil v bratislavskej Mestskej galérii. Neskôr študoval odbor reštaurovanie na dvojročnej nadstavbe a teológiu na Slovenskej evanjelickej bohosloveckej fakulte v Bratislave. Pôsobil ako kazateľ Cirkvi bratskej v Michalovciach, od roku 1992 pôsobí v Bratislave. Vo svojich literárnych textoch často reflektuje náboženskú tematiku, hlboko sa zamýšľa nad významom bytia, úlohou Boha v živote človeka, jeho texty sú plné originálnej poetiky, mystiky, fantázie a hľadania. Pravidelne prispieva do Denníka N v rubrike Nedeľná nekázeň.//Trvanie podujatia 120 minút bez prestávky.//Na podujatie platí aj festivalová permanentkaZmena programu a účinkujúcich vyhradená.Viac informácií o festivale na www.konvergencie.sk//Voľné sedenie.Študenti stredných a vysokých škôl si môžu uplatniť 100% zľavu na vstupenku.
Konvergencie 2025 / RAKNES – SALONTAY
20.03.2025 19:00
20/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00 Steinar RAKNES (NO), kontrabas, looper, efekty, elektronika/double bass, looper, electronics Daniel SALONTAY, gitary/guitars Bluesová i folková priamočiarosť, jazzová sofistikovanosť a atmosférické zvukové plochy gitár inšpirované výtvarným umením. Na prvom z koncertov medzinárodného festivalu Konvergencie sa dvojicou sólových recitálov predstavia vynikajúci nórsky džezový kontrabasista Steinar Raknes a nadžánrový gitarista, člen skupiny Longital, Daniel Salontay.„Raknesove akustické aranžmány pôsobia bezprostredne. V hlase má vrúcnosť, no texty prednáša priamo, s istou rezervovanosťou, pričom sa nikdy nesnaží napodobňovať originály. Jeho štýl hry odhaľuje podstatu piesní a zintenzívňuje ich emocionálne pôsobenie.“ allaboutjazz.comKontrabasový virtuóz Steinar Raknes, pôsobiaci v oceňovanom jazzovom triu Torda Gustavsena, je tiež invenčným pesničkárom a spevákom, ktorého prejav býva prirovnávaný k Tomovi Waitsovi či Bruceovi Springsteenovi. V Bratislave uvedie vlastné piesne, coververzie a skladby z albumov Stillhouse, Chasing The Real Things a On the Road, vrátane doteraz nevydaného materiálu. Slovenské publikum môže Steinara Raknesa poznať z účinkovania v konvergenčnom projekte Building Bridges.„Pri tvorbe hudby Zaobraz som neilustroval konkrétne obrazy alebo témy, skôr ma fascinovalo tatove umenie skratky, redukcie využitie repetitívnych minimalistických techník, hranie sa s geometriou a farbou a v neposlednom rade rukodielny charakter umenia. Podobne ako vznikali obrazy, aj táto hudba vznikla v tichu a osamote, častokrát len jedna znejúca gitara a na nej veľa prázdnych strún.”Daniel SALONTAY Multimediálny projekt gitaristu, skladateľa a producenta Daniela Salontaya je inšpirovaný albumom ZAOBRAZ. Audiovizuálne predstavenie autora obklopeného strunovými nástrojmi plynie súbežne s imaginatívnou projekciou obrazov hudobníkovho otca Alexandra Salontaya v podaní videoartistu Martina Piterku (VJ Kufrík). Steinar RAKNES (kontrabas, NO) – cestovateľ, textár, hudobník, skladateľ. Reminiscencie štýlov z rôznych kútov sveta kumulujúce sa do originálnej jednoty sú prítomné okrem umelcovej sólovej hry aj v jazzovom triu Urban Connection či v Raknesovej kapele Stillhouse. S. Raknes počas svojej kariéry spolupracoval s množstvom hudobníkov (Ch. Corea, M. Brecker, B. McFerrin, O. Kvernberg, S. M. Graup), hral v zoskupeniach The Core, Ola Kvernberg Trio, Skáidi, Kirsti Huke Quartet a Trondheim Jazz Orchestra. Ako kontrabasový virtuóz je Raknes často porovnávaný s Charlesom Mingusom, ako spevák s Tomom Waitsom či Bruceom Springsteenom. Raknes je bádateľ, v ktorého tvorbe sa basgitara stáva viacrozmerným nástrojom, hravým kaleidoskopom a americké blues, spojené s tradičnou technikou spevu joik, metaforou hudobného priateľstva. V roku 2008 debutoval Raknes ako sólový umelec s albumom Tangos, Ballads & More, po ktorom v roku 2012 nasledoval album Stillhouse. Participoval na tvorbe a nahrávaní albumov ako Urban Connection, French Only, UC 3, Love Seriously Damages Health, Vision, Blue Sky, Office Essentials, Night/ Driver, Folk a i. Vyučoval tiež kontrabas v jazzovom programe na Trondheim Musikkonservatorium.  Daniel SALONTAY (gitara, SK) – gitarista a skladateľ žijúci v Bratislave. Vyštudovaný matematik a pedagóg sa paralelne venoval hudbe. V 90. rokoch študoval gitaru súkromne u Andreja Šebana, hral v jazzových a bluesových zoskupeniach, účinkoval v hudobnej zložke divadla Gunagu a ako príležitostný štúdiový hráč. V roku 1997 sa rozhodol pre profesionálnu hudobnú dráhu a odišiel študovať jazz do USA na Tri-C College v Clevelande. Po návrate založil v roku 2000 skupinu Dlhé diely spolu so speváčkou a basgitaristkou Shinou, neskôr premenovanú na Longital, a zároveň aj nezávislé vydavateľstvo Slnko Records. Skupina Longital s 18 albumami a Slnko Records so 150 vydanými titulmi sú dnes pevnou súčasťou slovenskej i českej hudobnej scény. D. Salontay sa sólovo alebo vo dvojici so Shinou príležitostne venuje hudbe pre film (Príbeh Emy B., Sneh, True Štúr) alebo divadlá (Gunagu, Aréna, Městské Divadlo Zlín). Sólovú tvorbu prezentoval na albumoch Startalker (2019) a Zaobraz (2020). Najnovší počin Zedzdžez experimentálneho tria D. Salontay (gitary), J. Kačic (bicie) a D. Špiner (klávesy), bol v roku 2024 nominovaný na výročnú jazzovú cenu Esprit Jazz. //Trvanie koncertu 120 min. s prestávkou.//Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.Viac informácií o festivale na www.konvergencie.sk
Konvergencie 2025 / ØKLAND – LENKO
21.03.2025 19:00
21/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00 Nils ØKLAND (NO), hardangerské husle, viola d’amore/Hardanger fiddle, viola d’amore Boris LENKO, akordeón, bandoneón, klavír/accordion, bandoneon, piano                                                                                                           Severské hudobné krajiny, poetickosť i drsnosť zvuku hardangerských huslí a premiéry diel pre akordeón od súčasných slovenských skladateľov. Druhý koncert medzinárodného festivalu komornej hudby predstaví bratislavskému publiku umenie nórskeho hráča na hardangerských husliach Nilsa Øklanda a všestranného akordeonistu Borisa Lenka.   „Pri Øklandovi máte pocit, že nástroj je len prostriedkom pre víziu.“ The Wire „...hudba s pôvabom a krásou, vyjadrujúca zmysel pre ľudí, krajinu a oddanosť dedičstvu, ktoré je skutočne inšpirujúce.“  Jazzwise  Nórsky hráč na hardangerských husliach, skladateľ, aranžér a improvizátor Nils Økland je hudobník, ktorý má skúsenosti so žánrami od punkrocku až po klasiku. Vo svojej tvorbe čerpá tiež z tradičnej nórskej hudby. The Wire Magazine opísal Øklandovu hudbu ako „globálny folk bez nostalgie“. Kritici často prízvukujú, že kto chce spoznať mágiu okamihu, ktorou tento umelec vládne, musí ho počuť hrať naživo. Na bratislavskom koncerte, kde okrem nórskeho ľudového nástroja zahrá aj na viole d’amore, zaznejú skladby z jeho prvého sólového albumu Monograph (ECM 2009), ale tiež improvizácie vychádzajúce z tradícií hry na sláčikových nástrojoch. „Harmonika má ešte jednu vlastnosť. Je nekompromisná. Vždy si vyžiada celú pozornosť. Alebo aj úplné odmietnutie. Možno preto stále znova a znova prichádza do módy. Hoci z módy nikdy nevyšla. Vznešené a plebejské, vášnivé a melancholické, zachrípnuté a jasavé odrazu vie zahrať iba harmonika. Samozrejme, keď ju má v rukách hráč, ktorý toto všetko má v sebe. Boris Lenko je presne ten typ chlapa, ktorý vie, ako sa na tvári nosí ľahký smiech, keď srdce plače a rozum úpie.“ Silvester LAVRÍK (text k CD Homo harmonicus) „V roku 1996 vznikli sólové skladby pre akordeón Petra Zagara, Marka Piačka (a ďalších skladateľov). Tým v podstate odštartovala moja interpretačná cesta. Medzitým som odpremiéroval mnoho diel slovenských a zahraničných autorov. Toto poznamenávam nie z neskromnosti, ale kvôli potrebe poukázať na neúprosné plynutie času. Na tohtoročnom koncerte opäť odznejú premiéry Petra a Marka. Skladateľov, ktorí ma sprevádzali celý život a ktorých diela stále viac obdivujem. Treťou premiérou bude dielo výnimočného hudobníka, Miloša Železňáka, ktorý taktiež teraz prispel k obohateniu akordeónového repertoáru.“ Boris LENKO Boris Lenko je všestranným umelcom so záberom od klasického repertoáru, cez crossoverové projekty až po jazz. Do sólového akordeónového repertoáru vniesol viaceré novátorské prvky, najmä uvádzaním diel významných osobností povojnovej americkej a európskej scény (Zorn, Kagel, Lindberg, Klucevsek, Berio), či premiérovaním a iniciovaním nových slovenských diel. V roku 2001 mal ako prvý akordeonista v histórii Bratislavských hudobných slávností celovečerný recitál, o rok neskôr sa sólovo predstavil na festivale súčasnej hudby Varšavská jeseň. Je priekopníkom uvádzania diel Astora Piazzollu na Slovensku, založil komorný súbor ALEA, spolupracuje s Petrom Breinerom v úspešnom projekte Triango. Venuje sa tiež vlastnej tvorbe i úpravám diel pre akordeón a iné nástroje. Okrem autorskej tvorby uvedie na Konvergenciách premiéry diel slovenských skladateľov Petra Zagara, Miloša Železňáka a Marka Piačka.  Program Peter ZAGAR (1961) Tri divadelné tance pre akordeón (premiéra)  Miloš ŽELEZŇÁK (1967) „Trifid“ pre akordeón (premiéra)  Marek PIAČEK (1972) Speranza pre akordeón (premiéra)  Boris LENKO (1965):  Prelúdiá pokoja pre klavír (premiéra)  Intermezzo pre bandoneón (premiéra)  Farebné prelúdiá pre akordeón (premiéra)  Nils ØKLAND (husle, hardangerské husle, viola d’amore, NO) – ako inštrumentalista a skladateľ spája klasickú, súčasnú hudbu, jazz a improvizáciu s nórskym folklórom. Vystupuje s Nils Økland Band, v duu so S. Apelandom i ako sólista. Spolupracuje s elitnými škandinávskymi hudobníkmi (P. Steinar Lie a Ø. Haaland/Lumen Drones, Engegård Quartet, B. Opheim, E. Storbekken, T. Økland, R. Machtelinckx a ď.). Časť Øklandovej diskografie vyšla v ECM, debut Blå Harding (1996) vydal pod vlastnou značkou Morild. Nahrávka Nils Økland Band Lysning (Hubro, 2023) získala cenu Spellemanpriss. Najnovší album Gjenskinn (Hubro, 2024) zbiera pozitívne ohlasy kritiky aj fanúšikov. The Wire Magazine opísal hudbu N. Øklanda ako globálny folk bez nostalgie, no kritici často prízvukujú, že kto chce spoznať mágiu okamihu, ktorou vládne, musí ho počuť naživo. S festivalom Konvergencie spolupracuje na projekte Building Bridges./ nilsokland.no Boris LENKO (akordeón, bandoneón, klavír, SK) – všestranný hudobník so záberom od klasického repertoáru, cez crossoverové projekty (Požoň sentimentál, Polajka, Alea, Chassidic Songs) až po jazz (Triango). Do sólového akordeónového repertoáru vniesol viaceré novátorské prvky, najmä uvádzaním diel významných osobností povojnovej americkej a európskej scény (Zorn, Kagel, Lindberg, Klucevsek, Berio), či premiérovaním a iniciovaním nových slovenských diel (Beneš, Zagar, Burlas, Machajdík, Zeljenka, Szeghy, Piaček, Iršai, Burgr, Kupkovič). V r. 2001 mal ako prvý akordeonista v histórii Bratislavských hudobných slávností celovečerný recitál. O rok neskôr sa sólovo predstavil na festivale súčasnej hudby Varšavská jeseň. Stal sa priekopníkom uvádzania diel A. Piazzollu na Slovensku, založil komorný súbor ALEA, spolupracuje s P. Breinerom v mimoriadne úspešnom projekte Triango. Venuje sa tiež vlastnej tvorbe i úpravám diel pre akordeón a iné nástroje. Pedagogicky pôsobí ako profesor na VŠMU v Bratislave. Je pozývaný do porôt medzinárodných akordeónových súťaží, je umeleckým garantom najvýznamnejšej Slovenskej akordeónovej súťaže v Poprade, spoluzakladateľom Združenia akordeonistov Slovenska. //Trvanie koncertu 120 min. s prestávkou.//Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.Viac informácií o festivale na www.konvergencie.sk
Konvergencie 2025 / PAĽA – ELLER
22.03.2025 19:00
22/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00 Anna-Liisa ELLER (EE), kannel/kannelW. Byrd, J. H. Kapsberger, J. Dowland, H. Tulve, G. Frescobaldi, D. Kellner, J. S. Bach, G. Z. Romano, T. Hume, A. Mudarra, G. P. da Palestrina, J.-Ph. RameauMilan PAĽA, husle/violinM. Paľa: Objekty (Amfisbain-symfónia pre sólové husle) / Objects (Amfisbain-Symphony for violin solo)„Nebeské tóny“ kannelu rozoznejú Moyzesovu sieň na úvod tretieho večera medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie. Estónsky národný nástroj na svojom recitáli v Bratislave predstaví sólistka a komorná hráčka Anna-Liisa Eller. Charizmatický huslista Milan Paľa sa na festival vráti ako interpret a  zároveň na ňom debutuje ako autor. Skladateľka Jana Kmiťová o jeho kompozícii Objekty (Amfisbain-symfónia pre sólové husle) napísala: „Počúvanie tejto symfónie je ako pohľad do zatvoreného okna, v ktorom sa deformáciou temna noci a vetrom pohybujúcich sa tieňov každému z nás zjaví ako v nočnom zrkadle náš vlastný obraz. V tomto obraze vystúpia na povrch tie najskrytejšie zranenia a tie najhlbšie záchvevy.“     Nad všetkými tými tvojimižiaľmi: žiadnedruhé nebo.Paul CELAN„Paľa sa ponára do noci a vynáša z nej na povrch jej chvenie, strach, plynúce nebo, závrate, naše sny i osudovú hrôzu sveta. Cez všetko to veje náš duch ako nepostihnuteľný vietor prenášajúci nás raz tam, raz tu a poskytujúci nám stále len fragmentárne časti celku, ktorý v jeho celistvosti nie sme schopní pochopiť.“Jana KMIŤOVÁ o skladbe Objekty„Verím, že umenie nemá svoj pôvod v tom, že niečo dokážeme, ale v tom, že niečo musíme,“ napísal rakúsky hudobný vizionár Arnold Schönberg. Tento imperatív možno pokojne vztiahnuť na život a tvorbu slovenského huslistu Milana Paľu, pre ktorého hudba predstavuje existenciálnu nevyhnutnosť. Umelec so širokým repertoárovým záberom, výnimočný interpret súčasnej i slovenskej hudby, má za sebou koncertnú a nahrávaciu činnosť, ktorou sa zaradil medzi najvýznamnejšie osobnosti slovenskej hudby. Paľa, ktorý patril k častým hosťom Konvergencií, bude na festivale autorsky debutovať kompozíciou Objekty (Amfisbain-symfónia pre sólové husle). „Umenie talentovanej virtuózky Anny-Liisy Eller umožňuje pochopiť, prečo zvuk kannelu býva opisovaný aj ako nebeský.“BBC Music Magazine Kannel je brnkací strunový nástroj s nádherným zvukom a možnosťami, vďaka ktorým jeho repertoár siaha od stredovekých až po súčasné diela. Magické putovanie storočiami a štýlmi, vrátane súčasnej, tradičnej i improvizovanej hudby, ponúkne vo svojom programe estónska hudobníčka Anna-Liisa Eller, ktorej diskografiia obsahuje nahrávky pre renomované vydavateľstvá Harmonia mundi alebo ECM.   ProgramAnna-Liisa ELLER (EE), kannel/kannelWilliam BYRD (1540–1623)Rowland (Fitzwilliam Virginal Book II, c1610 – 1625)Johann Hieronymus KAPSBERGER (1580 – 1651)Toccata arpeggiata (Libro Primo d'intavolatura di chitarrone, 1604)John DOWLAND (1563 – 1626)Lachrimae (The Euing Lute Book, c1620 – 1630)Oh Jumal, Sinu valu(nápev estónskej ľudovej duchovnej piesne/sacred folk tune from Noarootsi parish Estonia)Helena TULVE (1972)Silmaja/Beholder (2006)Oh Kristus, valgus oled sa(nápev estónskej ľudovej duchovnej piesne/sacred folk tune from Suur-Pakri parish Estonia)Giovanni Pierluigi da PALESTRINA (c1525 – 1594)diminutions by Francesco Rognoni Taeggio (? – p1626)Pulchra es amica meaGirolamo FRESCOBALDI (1583 – 1643)Toccata per le levationeDavid KELLNER (c1670 – 1748)Ciaconne (Auserlesene Lauten-Stücke, 1747)Johann Sebastian BACH (1685 – 1750)Allemande (Suita e mol pre lutnu, BWV 996)Giovanni Zamboni ROMANO (c1664 – c1721)Sarabanda, Gavotta (Sonáta IX)Tobias HUME (1569 – 1645)Captain Humes PavanAlonso MUDARRA (c1510 – 1580)Fantasia XJean-Philippe RAMEAU (1683 – 1764)Gigue en rondeau (Piéces de clavecin, 1724)Milan PAĽA, husle/violinM. Paľa: Objekty (Amfisbain-symfónia pre sólové husle) / Objects (Amfisbain-Symphony for violin solo)Milan PAĽA (husle, SK) – slovenský huslista žijúci v Brne je typom erudovaného a premýšľavého interpreta idúceho vlastnou cestou. Neuvažuje v kategóriach „velikáni“ a „kleinmeistri“, všetkým autorom prisudzuje rovnaké právo, aby ich hudba znela. Zásadný vplyv na formovanie Paľovho hudobného prejavu mala spolupráca so skladateľmi. Jedným z najväčších impulzov bol kontakt s francúzskym organistom a skladateľom Jeanom Guillou. Dnes je M. Paľa vyhľadávaným interpretom nových diel, ktorý má za sebou veľké množstvo premiér skladateľov svetových (o. i. Guillou, Dusapin, Tüür, Kõrvits, Sirodeau), českých a slovenských (Emmert, Iršai, Lejava, Demoč, Kmiťová a ď.). Hoci jeho repertoár siaha od baroka po súčasnosť, jeho doménou zostáva hudba 20. a 21. storočia, ktorú prezentuje na prestížnych pódiách. V posledných rokoch vystúpil na festivaloch (ISCM World New Music Days, Muzički Biennale Zagreb, Pražské jaro, Hudební fórum Hradec Králové, Melos-Étos), v sálach ako Großes Festspielhaus v Salzburgu, Narodowe Forum Muzyki vo Vroclave alebo Saarländische Staatstheater, a s orchestrami ako Filharmonie Brno, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK či Slovenská filharmónia pod taktovkou dirigentov D. R. Daviesa, A. Liebreicha, P.-A. Valadeho, Ł. Borowicza, J. Valčuhu alebo M. Lejavu uviedol husľové koncerty Elgara, Bartóka, Szymanowského, Korngolda, Schnittkeho, Bibika, Husu, Birtwistla, Salonena či Dusapina. Nezvyčajne rozsiahla, kvantitatívne a obsahovo unikátna je Paľova diskografia vydávaná na značke Pavlík Records. Zahŕňa sonáty pre husle (violu) sólo alebo so sprievodom klavíra svetových skladateľov (napr. Beethoven, Brahms, Grieg, Bartók, Šostakovič), komplet šiestich husľových sonát M. Weinberga, nahratých live na festivale Moravský podzim 2019, husľové koncerty Berga, Szymanowského či Schnittkeho. Za posledné štyri koncertné sezóny Paľa vydal 17 albumov s hudbou P. Dusapina, S. Feinberga, V. Bibika, A. Schnittkeho, G. Enescu, L. Janáčka, B. Kutavičiusa, R. Bergera, A. Demoča a J. Kmiťovej, z ktorých veľkú časť nahral s umeleckou a životnou partnerkou, klaviristkou Katarínou Paľovou. Významné postavenie v Paľovej diskografii majú nahrávky Bachových Sonát a partít BWV 1001 – 1006 a Suít BWV 1007 – 1012. Za jedinečné počiny je možné označiť nahrávky kompletnej slovenskej tvorby pre sólové husle (Violin Solo in the Works of Slovak Composers I – V), projekt Cantūs Moraviae, zacielený na tvorbu pre sólové husle alebo violu moravských skladateľov a album Milanolo so skladbami napísaným pre rovnomenné päťstrunové husle z Ateliéru Bursík, obohatené o violový register. M. Paľa hrá na husliach Preetorius z dielne brnianskeho Ateliéru Bursík. Svoje umelecké aktivity M. Paľa rozšíril aj o skladateľskú činnosť. Prvé skladby konzultoval s brnianskym skladateľom a pedagógom JAMU, prof. F. G. Emmertom, u ktorého kompozíciu súkromne študoval v rokoch 2005 – 2007; neskôr svoje diela konzultoval so skladateľom a dirigentom M. Lejavom. Popri rozsiahlej koncertnej činnosti od roku 2015 intenzívne komponuje. V tvorbe vychádza z tradičných kompozičných prúdov i avantgardných smerov; rád pracuje s literárnymi či výtvarnými námetmi. Veľká časť jeho tvorby je venovaná husliam ako sólovému či koncertantnému nástroju, kde zúročil poznatky z enormného množstva interpretačných skúseností na poli novej hudby s vlastným kompozičným prejavom. Jeho skladateľské portfólio v súčasnosti tvorí desiatka koncertov pre husle (alebo klavír) a orchester, komorné diela pre husle a klavír, saxofónové kvarteto, skladby pre sólové husle, klarinet, saxofón či klavír. Mnohé z diel boli koncertne uvedené autorom alebo interpretmi ako M. Lejava, L. Fanzowitz, Pressburg Saxophone Quartett, K. Paľová, Ensemble Opera Diversa či Štátna filharmónia Košice. Do roku 2023 boli skladby uvádzané pod pseudonymami, od roku 2023 už M. Paľa prezentuje vlastné skladby pod vlastným menom. Medzi posledné premiéry patria skladby Ossth – koncert pre husle a sláčikový orchester s Ensemble Opera Diversa pod taktovkou M. Lejavu (2023), Gillot pre husle, violončelo, flautu a klarinet na objednávku CODEnsemble (2024) či premiérové nahrávky diel pre sólové husle na albumoch Co-incidence a Drammi (Pavlík Records, 2024). /milanpala.com Anna-Liisa ELLER (kannel, EE) – je hráčka na estónskom kanneli, ktorá sa zameriava najmä na starú hudbu a súčasnú tvorbu. Rada experimentuje a rozširuje možnosti chromatického kannelu. Tento málo známy exotický nástroj s prekvapivými výrazovými možnosťami býva označovaný aj ako „zvuk z nebies“. Anna-Liisa absolvovala v roku 2014 magisterské štúdium na Estonian Academy of Music and Theatre (K. Mühling). V roku 2013 študovala na Conservatoire National Supérieur Musique et Danse de Lyon (Y. Rechsteiner) a v rokoch 2013 – 2014 na Staatliche Hochschule für Musik v Trossingene (R. Lislevand). V rokoch 2016 – 2022 pokračovala v doktorandskom štúdiu na Estonian Academy of Music and Theatre (T. Siitan, I. Tarum). Anna-Liisa úzko spolupracuje s viacerými súbormi starej hudby ako DUO Eller/Kerikmäe a Supersonus (v roku 2019 vyšlo vo vydavateľstve ECM CD Supersonus Resonances), The Bright Future Ensemble, Vox Clamantis, Floridante a i. V roku 2021 vyšlo CD Strings Attached: The Voice of Kannel pod značkou Harmonia Mundi. Získalo množstvo pozitívnych ohlasov v medzinárodnej hudobnej tlači a ceny ako Estónsky album klasickej hudby (2021) či cenu Estónskeho kultúrneho fondu 2021. / annaliisakannelplayer.com//Trvanie koncertu 140 min. s prestávkou.//Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.Viac informácií o festivale na www.konvergencie.sk
No more posts to show

Partneri