Konvergencie 2025 / PROKOFIEV – MUSTONEN

26/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00
Predkoncertné rozhovory / 18:00
moderuje hudobný publicista a redaktor Denníka N Oliver Rehák

Olli MUSTONEN (FI), klavír/piano
S. Prokofiev, G. Prokofiev 
Gabriel PROKOFIEV (UK), elektronika/electronics
HOWL!, Strange Blooms


Program
Sergej PROKOFIEV (1891 – 1953)
Hudba pre deti, op. 65/Music for children, op. 65 (1935)

Gabriel PROKOFIEV (1975)
Suita pre klavír/Suite for piano (svetová premiéra/world premiere)

Gabriel PROKOFIEV
HOWL! (slovenská premiéra/Slovak premiere)        
Strange Blooms (slovenská premiéra/Slovak premiere)
La Complaignante feat. Jane Chapman

 

„Nemali by sme zabúdať hľadieť za hranice nášho umenia.“
Gabriel PROKOFIEV

Špeciálnym hosťom medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie bude vnuk Sergeja Prokofieva, producent, DJ a skladateľ elektronickej hudby Gabriel Prokofiev. Na šiestom z konvergenčných večerov sa v Moyzesovej sieni predstaví vlastnou tvorbou, ktorú doplnia hudobné miniatúry z Prokofievovho albumu Hudba pre deti, op. 65 v interpretácii Olliho Mustonena. Skladbičky vznikli, keď bol otec Gabriela Prokofieva chlapcom a sú úzko spojené s rodinnou históriou. Elektronické kompozície Strange Blooms a Howl! boli inšpirované súčasným tancom. Skladba Strange Blooms vznikla pre tanečníčku Shobanu Jeyasingh, Howl! pre amerického choreografa Maurica Causeya. Obidve diela spája zvuk klávesového nástroja. Strange Blooms je remixom čembala z barokovej kompozície Louisa Couperina La Complaignante, spracovaného technikou granulárnej syntézy. Howl! je výsledkom práce so zvukom legendárneho syntetizátora Arp Odyssey zo 70. rokov, ktorý je vrstvený, samplovaný a filtrovaný. Kompozície sú oslavou hybridity a syntézy organického a mechanického, starého i nového, pre nové zajtrajšky.  

 

Gabriel PROKOFIEV (UK) – skladateľ s inovatívnym prístupom k súčasnej klasickej hudbe, ktorý paralelne rozvíja aj kariéru ako producent rôznych žánrov (dance, grime, elektro, hip-hop). Študoval elektroakustickú kompozíciu pod vedením J. Harrisona v Birminghame a kompozíciu u A. Fielda a R. Marsha. Je autorom veľkého množstva orchestrálnych a komorných diel, skomponoval sedem koncertov (tri s gramofónom ako sólovým nástrojom), i množstvo elektronických skladieb, v ktorých často kombinuje syntetizátory a sample s klasickým inštrumentárom. Jeho diela uviedli orchestre ako Seattle Symphony, Detroit Symphony, Petrohradská filharmónia, Moskovský štátny symfonický orchester, BBC Philharmonic, MDR Leipzig, Copenhagen Phil, Luxembourg Philharmonique, Buenos Aires Filharmonica, Porto Symphony a Real Orquesta de Sevilla. Spolupracuje s tanečníkmi a súbormi ako Stuttgarter Ballet, Rambert Dance, Bern Ballet, S. Jeyasinghová, Birmingham Royal Ballet, Alexander Whitley Dance a Gandini Juggling. V roku 2019 mala v Regensburgu premiéru jeho prvá celovečerná opera Elizabetta. Je tiež kurátorom podujatí, producentom a zakladateľom vydavateľstva Nonclassical a klubovej noci, ktorá sa stala domovom pre množstvo umelcov, ktorí sa vymykajú konvenciám. Vďaka aktivitám Nonclassical sa stal jedným z popredných propagátorov klasickej hudby na netradičných miestach – pravidelne vystupuje v nočných kluboch a na festivaloch elektronickej hudby vo východnom Londýne, často ako DJ a robí živé remixy práve predvádzaných diel. Jeho diela vydávajú vydavateľstvá Faber Music a Mute Song. Žije v Hackney v Londýne s manželkou a deťmi. / gabrielprokofiev.com

 

Olli MUSTONEN (klavír, FI) – všestrannosť fínskeho umelca pripomína veľkých majstrov ako Rachmaninov, Busoni alebo Enescu, ktorí boli interpretmi, dirigentmi i skladateľmi zároveň. Rodák z Helsínk sa od detstva venoval hre na čembale, neskôr študoval klavír a kompozíciu. Medzi jeho pedagógov patrili R. Gothoni, E. Heinonen a E. Rautavaara. Ako sólista spolupracoval s najvýznamnejšími symfonickými orchestrami v Berlíne, Paríži, Londýne, New Yorku, Chicagu, Clevelande, Amsterdame, Viedni, Prahe či Jeruzaleme. V roku 2019 bola O. Mustonenovi udelená prestížna Hindemithova cena, je tiež držiteľom viacerých národných cien za zásluhy v umení. V rokoch 2021 – 2023 pôsobil ako šéfdirigent Filharmónie v Turku, je tiež hlavným hosťujúcim dirigentom Laponského komorného orchestra. Na obidvoch postoch diriguje orchestrálne koncerty, uvádza komornú hudbu i sólové recitály. Je zakladateľom Helsinki Festival Orchestra, s ktorým absolvoval turné v Európe, Japonsku a Číne, bol rezidenčným umelcom orchestra Camerata Zürich. Popri kariére klaviristu a dirigenta sa intenzívne venuje komponovaniu. Fínsky národný epos Kalevala ho inšpiroval k vytvoreniu Symfónie č. 3 „Taivaanvalot“ pre tenor, violončelo a klavír, ktorú uviedol v Londýne, Amsterdame a Hongkongu spolu s I. Bostridgeom a dlhoročným komorným partnerom S. Isserlisom. Dielo vyšlo spolu so Symfóniou č. 2 „Johannes Angelos“ vo vydavateľstve Ondine. V roku 2020 dostal od Beethovenovho domu v Bonne (Beethoven-Haus Bonn) objednávku na vytvorenie Sláčikového sexteta pri príležitosti 250. výročia skladateľovho narodenia. Medzi jeho posledné diela patrí Apoteóza in memoriam Pablo Casalas vytvorená pre Kronborg Academy a Koncert pre flautu „Sadunkertoja“ (Rozprávač príbehov). Koncert premiérovali J. Thomsen a PKF Prague Philharmonia pod vedením Mustonena na festivale Concentus Moraviae (ČR), fínska premiéra sa uskutoční s Jyväskylä Sinfonia na jar 2025. Jeho Koncert pre husle s orchester „Larin Paraske“ mal premiéru vo Fínsku s huslistkou E. Vähälä a Symfonickým orchestrom Fínskeho rozhlasu (dir. N. Collon) v Deň nezávislosti Fínska. V jeho rozsiahlej diskografii patrí významné miesto CD s dielami Šostakoviča a Alkana, ktoré získali ceny Edison a Gramophone. Medzi ostatné nahrávky patria klavírne koncerty Beethovena a Prokofieva so Symfonickým orchestrom Fínskeho rozhlasu pod taktovkou H. Lintu. Spolupracuje tiež s Helsinskou filharmóniou a Sinfoniou Lahti, s ktorou vydal v roku 2023 album s Klavírnymi koncertmi č. 3 (Rautavaara, Martinů) pod taktovkou D. Stasevskej. Ako sólista vystúpil v Carnegie Hall, Symphony Center Chicago, na Ďagilevovom festivale v Perme, v New York Zankel Hall, Sydney Opera House, na Dresdner Musikfestspiele a festivale v Lockenhause.  

 

//
Trvanie koncertu 120 min. s prestávkou

//
Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.
Viac informácií o festivale na www.konvergencie.sk

Obchodník: Konvergencie – spoločnosť pre komorné umenie, o.z.
Čapkova 10, 811 04 Bratislava
IČO: 36067776

Partneri