Beethoven / Brahms / Silvestrov
otvárací koncert
13/09/2022 / Veľký evanjelický kostol / 19:00
Valentin Silvestrov
Lacrimosa pre sólové violončelo
Ludwig van Beethoven
Sonáta pre violončelo A dur, op. 69 (arr. pre sláčikový orchester D. Rumler)
Johannes Brahms
Sláčikové sexteto č. 2 G dur, op. 36 (arr. pre sláčikový orchester I. Karško)
Convergence Players
Jozef LUPTÁK, violončelo
Igor KARŠKO, husle, koncertný majster
Hravá i hĺbavá, no najmä bezhranične pestrá, taká bude hudba na aktuálnom ročníku medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie 2022. Na otváracom koncerte 23. ročníka zaznie v interpretácii komorného orchestra Convergence Players pod vedením vo Švajčiarsku pôsobiaceho huslistu Igora Karška vášnivá a virtuózna Violončelová sonáta A dur Ludwiga van Beethovena (1770 – 1827), romantické Sexteto G dur jeho obdivovateľa a nasledovníka Johannesa Brahmsa (1833 – 1897) a modlitba, meditácia od súčasného ukrajinského skladateľa Valentina Silvestrova (1937). Ako sólista sa v orchestrálnej úprave Beethovenovho diela predstaví violončelista Jozef Lupták.
//
Trvanie koncertu: 70 minút (bez prestávky)
Interstellar
Interstellar & Temple Timbre Embers
17/09/2022 / Kostol Panny Márie Snežnej (Kalvária) / 20:00
Hans Zimmer: Interstellar (v komorných úpravách)
Jozef LUPTÁK, violončelo
Boris LENKO, akordeón
Jordana PALOVIČOVÁ, klávesy
Temple Timbre Embers
Dalibor KOCIÁN (aka Stroon), vibrafón, elektronika
Ján ŠICKO (aka DevKid), vizualizácie
„Láska je jediná vec, ktorá presahuje čas i priestor,“ hovorí astronautka Dr. Amelia Brand vo filme Interstellar. Na festivale Konvergencie sme presvedčení, že jej konštatovanie platí aj o hudbe. Komorné úpravy skladieb Hansa Zimmera zo soundtracku k oskarovému filmu Christophera Nolana a moderné audiovizuálne koncertné spracovanie súčasnej elektronickej hudby z albumu Stroon – Temple Timbre Embers vo forme site-specific performance zaznejú Konvergenciách v bratislavskom Kostole Panny Márie Snežnej na Kalvárii.
“Love is the one thing we’re capable of perceiving that transcends dimensions of time and space. Maybe we should trust that, even if we can’t understand it.” Amelia Brand/Interstellar
//
Trvanie koncertu: 90 minút
BUILDING BRIDGES
Bella / Grieg
18/09/2022 / Slovenský rozhlas / 18:00
Ján Levoslav Bella
Serenáda pre violončelo a klavír
Variácie na slovenskú ľudovú pieseň Pri Prešporku na Dunaji
Pieseň bez slov pre husle a klavír
Elégia pre husle, violončelo a klavír
Julia ROSHKO (UA), husle / Jozef LUPTÁK, violončelo / Peter PAŽICKÝ, klavír
Edvard Hagerup Grieg
Husľová sonáta č. 3 c mol, op. 45
Milan PAĽA, husle / Katarína PAĽOVÁ, klavír – zmena v programe: Daniel RUMLER, husle / Alena HUČKOVÁ, klavír
Festival Konvergencie uvedie špeciálny slovensko-nórsky večer, ktorého súčasťou budú tri koncerty. Večer začne od 18:00 hudobným dvojportrétom romantikov Jána Levoslava Bellu a Edvarda Hagerupa Griega.
Vstup na tento koncert je voľný.
Najvýraznejší predstaviteľ hudobného romantizmu na našom území Ján Levoslav Bella (1843 – 1936)
a Nór Edvard Hagerup Grieg (1843 – 1907) boli súčasníkmi. No kým dielo nórskeho skladateľa sa aj vďaka domácej podpore stalo jedným z pilierov kreujúcej sa národnej kultúry a Grieg sa presadil i v zahraničí ako rešpektovaný reprezentant škandinávskej hudby, Bella nenachádzal pre svoj talent dostatok priestoru a Slovensko na dlhé roky opustil. Vrátil sa až po vzniku Československej republiky a na docenenie stále čaká. Spoznať komornú tvorbu dvojice romantikov umožní úvodný koncert nórsko-slovenského večera na Konvergenciách.
//
Vstup na koncert je voľný.
//
Trvanie koncertu: 50 minút
//
Koncert je súčasťou projektu slovensko-nórskeho Building Bridges, ktorý Konvergencie v spolupráci s partnermi z Nórska a podporou Grantov EHP realizujú v rokoch 2022-2023.
//
Slovensko-nórsky večer na Konvergenciách bude pokračovať o 19:00 multižánrovým a jazzovým koncertom Building Bridges & Folk Songs, vstupenky je zakúpite v sieti Ticketportal.
BUILDING BRIDGES
Building Bridges & Folk Songs
18/09/2022 / Slovenský rozhlas / 19:30
Building Bridges
Steinar RAKNES (NO), kontrabas
Jozef LUPTÁK, violončelo
Boris LENKO, akordeón
Branislav DUGOVIČ, klarinet
Hostia:
Julia ROSHKO (UA), husle
Čavalenky, rap
Folk Songs
Tore BRUNBORG (NO), saxofón
Steinar RAKNES (NO), kontrabas
Po hudobnom dvojportréte romantikov Jána Levoslava Bellu a Edvarda Hagerupa Griega bude slovensko-nórsky večer na Konvergenciách pokračovať multižánrovým a jazzovým koncertom. Steinar Raknes, kontrabasový virtuóz, prijal pozvanie Konvergencií v prvom roku projektu BUILDING BRIDGES, ktorého cieľom je spájať umelcov, spoločne tvoriť a prinášať publiku hudbu, ktorá nepozná hranice. Raknes je hudobník, skladateľ a spevák so širokým žánrovým a štýlovým záberom, siahajúcim od aktuálneho účinkovania v oceňovanom triu Torda Gustavsena až po vlastnú tvorbu. Charizmatický hudobník, ktorý stál na pódiu s Chickom Coreom a Michalom Breckerom, má na konte aj originálne projekty so sámskymi speváčkami, Ingou Juuso a Sarou Marielle Gaup. Spoločne s Jozefom Luptákom, Borisom Lenkom a Braňom Dugovičom vytvorili v júni tohto roka v Banskej Bystrici originálny program zložený z nových aranžmánov slovenských, ukrajinských, rómskych a židovských melódií, ktorý spolu s hosťami predstavia v bratislavskej premiére na festivale Konvergencie. Záver večera bude patriť duu elitných škandinávskych jazzmanov, saxofonistovi Toremu Brunborgovi a kontrabasistovi Steinarovi Raknesovi, ktorí zahrajú repertoár z úspešných albumov Folk Songs a Backcountry. Tore Brunborg patrí medzi najvýznamnejších nórskych saxofonistov svojej generácie. Je niekoľkonásobným držiteľom cien Spellemannprisen, označovaných aj ako „škandinávske Grammy“. Spolupracoval s množstvom osobností medzinárodnej jazzovej scény, medzi inými s Jonom Balkem, Billym Cobhamom, Manu Katchém alebo Tordom Gustavsenom.
//
Trvanie koncertu: 60 + 60 minút, s prestávkou
//
Nórsko-slovenský večer začína už o 18:00 koncertom Bella/Grieg, na ktorý je vstup voľný.
Ján Levoslav Bella (1843 – 1936)
Serenáda pre violončelo a klavír (1879)
Variácie na slovenskú ľudovú pieseň Pri Prešporku na Dunaji (1866/1879)
Pieseň bez slov pre husle a klavír (1874)
Elégia pre husle, violončelo a klavír (c1870)
Julia ROSHKO (UA), husle
Jozef LUPTÁK, violončelo
Peter PAŽICKÝ, klavír
Edvard Hagerup Grieg (1843 – 1907)
Husľová sonáta č. 3 c mol, op. 45 (1887)
Milan PAĽA, husle
Katarína PAĽOVÁ, klavír
Najvýraznejší predstaviteľ hudobného romantizmu na našom území Ján Levoslav Bella (1843 – 1936) a Nór Edvard Hagerup Grieg (1843 – 1907) boli súčasníkmi. No kým dielo nórskeho skladateľa sa aj vďaka domácej podpore stalo jedným z pilierov kreujúcej sa národnej kultúry a Grieg sa presadil i v zahraničí ako rešpektovaný reprezentant škandinávskej hudby, Bella nenachádzal pre svoj talent dostatok priestoru a Slovensko na dlhé roky opustil. Vrátil sa až po vzniku Československej republiky a na docenenie stále čaká. Spoznať komornú tvorbu dvojice romantikov umožní úvodný koncert nórsko-slovenského večera na Konvergenciách.
//
Koncert je súčasťou projektu slovensko-nórskeho Building Bridges, ktorý Konvergencie v spolupráci s partnermi z Nórska a podporou Grantov EHP realizujú v rokoch 2022-2023.
//
Projekt Building Music Bridges / Hudobné mosty – vytváranie priestoru pre medzikultúrny dialóg a dôveru hudbou získal grant z Islandu, Lichtenštajnska a Nórska v sume 166 740 € prostredníctvom Grantov EHP. Projekt bol spolufinancovaný v sume 29 423 € z prostriedkov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Cieľom projektu je rozvíjanie interkultúrneho dialógu a prostredníctvom aktivít spojených s hudobným umením komunikácia tém tolerancie voči menšinám, rodovej rovnosti, odmietania antisemitizmu a nenávistných prejavov v spoločnosti. Ak sa chcete dozvedieť viac o programoch a projektoch financovaných z Grantov EHP na Slovensku, navštívte stránku www.eeagrants.sk.
Harlekýn
Martin Adámek - klarinet
20/09/2022 / Elektrárňa Piešťany / 19:00
Karlheinz Stockhausen (1928 – 2007): Harlekýn (slovenská premiéra)
Martin ADÁMEK, klarinet
Anna CHIRESCU, choreografická spolupráca
Harlekýn je postava z talianskej commedie dell’arte, ktorú si nemecký hudobný vizionár Karlheinz Stockhausen (1928 – 2007) v roku 1975 požičal do svojho diela pre sólový klarinet. Stockhausenov Harlekýn, virtuózny klarinetista, vášnivý tanečník a vtipkár, sa v skladbe mení na posla snov, hravého staviteľa, zamilovaného lyrika i učiteľa-pedanta. Kompozícia, napísaná pre americkú klarinetistku Suzanne Stephens, zaznie v slovenskej premiére v interpretácii vynikajúceho Martina Adámka, sólistu francúzskeho Ensemble intercontemporain. Na naštudovaní pod hlavičkou tohto svetoznámeho súboru súčasnej hudby v Cité de la Musique v Paríži spolupracovala choreografka Anna Chirescu, ktorá ako inšpiráciu pre súčasné pohybové stvárnenie Stockhausenovej skladby spomína film The Joker, Freddieho Mercuryho, Michaela Jacksona či Freda Astaira. Za zážitkami sa oplatí cestovať. Exkluzívne stretnutie so Stockhausenovým Harlekýnom sme naplánovali do nádherných industriálnych priestorov Elektrárne Piešťany.
//
Trvanie koncertu: 45 minút bez prestávky
//
Súčasťou je pohár vína pred koncertom v záhrade Elektrárne Piešťany.
//
Alessandro Baricco: Hegelova duša a kravy z Wisconsinu
čítanie o hudbe
22/09/2022 / Primaciálny palác / 18:00
Mário GEŠVANTNER, slovo
Claudio TROVAJOLI (IT), klavír
uvedenie knihy: Stanislav Vallo, Andrej Šuba
Čítanie z knihy esejí o kultúre, hudbe a umení interpretácie Alessandra Baricca, ktorú vydali Konvergencie v spolupráci s vydavateľstvom Artforum v máji tohto roka. Knihu preložil Stanislav Vallo.
//
vstup voľný, začiatok od 18:00, trvanie približne 40 minút
//
o knihe
Alessandro Baricco začínal ako hudobný kritik v denníkoch La Stampa a La Repubblica. Jeho úvahy o hudbe a hudobníkoch vyšli v knihách Génius na úteku (o Rossinim, 1988) a Hegelova duša a kravy z Wisconsinu (1992). Vo štvorici filozoficko-estetických esejí skúma vzťahy medzi hudbou a modernitou, interpretáciou, recepciou a percepciou a uvažuje o hodnote hudby pre spoločnosť. V tejto súvislosti zavádza termín musica colta („ušľachtilá hudba“). Chápe pod ním hudbu, ktorá nie je muzeálnou hodnotou, kratochvíľou či spotrebným tovarom, ale vstupuje do dialógu so súčasnosťou. Deje sa tak prostredníctvom interpretácie, ktorá musí byť traumou, šokom a osvietením súčasne. Začiatkom 90. rokov 20. storočia bola aktuálna aj Bariccova polemika so zakonzervovanými ideovými východiskami tzv. Novej hudby.
Debussy / Ravel / Franck
“francúzsky večer”
22/09/2022 / Primaciálny palác / 19:00
Claude Debussy
Prélude à l’après-midi d’un faune (verzia pre 2 klavíry)
Maurice Ravel
Husľová sonáta č. 2
César Franck
Klavírne kvinteto
Andrej BIELOW (UA), husle
Peter BIELY, husle
Martin RUMAN, viola
Jozef LUPTÁK, violončelo
Claudio TROVAJOLI (IT), klavír
Jordana PALOVIČOVÁ, klavír
Debussyho Faunovo popoludnie patrí medzi ikonické diela hudby 20. storočia. Po slávnej orchestrálnej kompozícii inšpirovanej básňou Stéphana Mallarmého vytvoril skladateľ v roku 1895 aj delikátnu verziu pre dva klavíry, ktorá zaznie na Konvergenciách v interpretácii Jordany Palovičovej a klaviristu Claudia Trovajoliho. Taliansky hosť festivalu sa v Bratislave predstaví aj ako komorný partner vynikajúceho ukrajinského huslistu Andreja Bielowa, žiaka legiend Idy Haendel a Alfreda Brendela a víťaza prestížnej súťaže ARD v Mníchove, s ktorým uvedú jazzom a bluesom ovplyvnenú Sonátu č. 2 Maurica Ravela. Večer dedikovaný francúzskej hudbe uzavrie Klavírne kvinteto f mol, majstrovský opus Césara Francka, ktorý už súčasníci obdivovali kvôli jeho explozívnosti a emocionálnej sile.
//
Trvanie koncertu: 90 minút, s prestávkou
//
Špeciálnou súčasťou večera je aj čítanie o hudbe
(vstup voľný, začiatok od 18:00, trvanie približne 40 minút)
Hegelova duša a kravy z Wisconsinu
čítanie z knihy esejí o kultúre, hudbe a umení interpretácie Alessandra Baricca, ktorú vydali Konvergencie v spolupráci s Artforom. Knihu preložil Stanislav Vallo.
uvedenie knihy Stanislav Vallo, Andrej Šuba
Mário GEŠVANTNER, slovo
Claudio TROVAJOLI, klavír
BassBand
lunch concert / koncert s obedom
23/09/2022 / Galéria mesta Bratislavy & Café EMIL / 12:30
Comendant / Bodnár / Strelnikova / Català / Neugebauer / Palúch / Borza
Ján KRIGOVSKÝ, kontrabas
Ján PRIEVOZNÍK, kontrabas
Metod PODOLSKÝ, kontrabas
Jakub STRAČINA, kontrabas
Nielen hudbou je človek živý. Festival Konvergencie preto pozýva na netradičný poludňajší gastronomicko-hudobný zážitok pozostávajúci z koncertu kontrabasového kvarteta BassBand, ľahkého obedového menu a príjemných spoločenských stretnutí. Netradičné zoskupenie BassBand predstaví najhlbšie znejúce sláčikové nástroje v nevšedných aranžmánoch od klasiky cez jazz až po populárnu hudbu. Podujatie sa odohrá v priestoroch novej kaviarne Emil. Áno, je to “ten” Emil Mirbach, po ktorom je pomenovaný jeho krásny palác. Kaviareň nájdete na nádvorí Galérie Mesta Bratislavy. Odporúčame vám poponáhľať sa, keďže kapacita je obmedzená. Príjemné počúvanie a dobrú chuť!
Po štyroch kontrabasoch Bass Bandu a gurmánskom zážitku od Emila sa nezabudnite naladiť na naše večerné predstavenie Kontrabas majstra Martina Hubu.
//
BassBand (SK) – kontrabasové kvarteto je zoskupením, ktoré vzniklo spontánne popri aktivitách oz Slovak Double Bass Club. Kontrabasové kvarteto ponúka poslucháčom nevšedný umelecký zážitok zo zvuku najhlbšie znejúceho sláčikového nástroja v netradičných aranžmánoch od klasiky cez jazz až po populárnu hudbu. Okrem uvádzania aranžmánov a transkripcií (Mozart, Beethoven, Telemann) sa súbor špecializuje na uvádzanie pôvodných kompozícií od autorov svetovej, ale i domácej hudobnej scény (S. Palúch, M. Comendant, M. Lejava, L. Chuťková, P. Bodnár, J. Gréner, H. Nuegebauer, R. Catalá, V. Jaš, J. Borza a i.). BassBand má za sebou množstvo úspešných projektov a predstavení. Pravidelne spolupracuje so známym barytonistom Martinom Babjakom, speváčkou M. Čírovou či raperskou skupinou „Regiment“. V roku 2016 uviedol BassBand pod režisérskou taktovkou M. Mokoša divadelné predstavenie „Dis -moi tes amours“ – „Pocta žene“. BassBand ponúka rôzne druhy programov a projektov: od výchovných koncertov pre deti, cez koncerty duchovnej hudby, populárny žáner až po dramaturgie pre najnáročnejšie publikum. Na slovenskej hudobnej scéne je jediným zoskupením, ktoré sa aktívne venuje propagácii kontrabasovej literatúry. V r. 2015 vydal BassBand eponymné debutové CD.
//
Trvanie koncertu: 45 minút (bez prestávky)
Kontrabas
Martin HUBA
23/09/2022 / Primaciálny palác / 19:00
Patrick Süskind: Kontrabas
Martin HUBA
spieva: Veronika Bilová
réžia: Martin Huba, Martin Porubjak
dramaturgia: Milan Lasica
scéna: Jozef Ciller
kostýmy: Mária Cillerová
Kontrabas s Konvergenciami ladí, témou i intimitou, ktorá je blízka komornej hudbe. Túžili sme po ňom niekoľko rokov. Monodráma Patricka Süskinda s charizmatickým Martinom Hubom v hlavnej úlohe je príbehom kontrabasistu, ktorý nikdy nebude udávať tón v orchestri. Spolu s ním prežijete večer plný napätia, pochybností, humoru aj veľkých zvratov. Nachvíľu nás pustí do najtajnejších zákutí ľudskej duše, nachvíľu zatajíme dych, aby sme vzápätí s úľavou vydýchli a možno sa aj pousmiali. S touto hrou strávil Martin Huba na javisku Štúdia L+S dvadsaťštyri rokov života. Po desaťročnej pauze sa vracia silnejší ako kedykoľvek predtým. Ak ste ho nestihli na Pohode, príďte na Konvergencie. A ak ste ho stihli, príďte aj tak. Budeme sa tešiť.
//
Trvanie predstavenia: 80 minút, bez prestávky
//
Spoločné ihriská / Common Playgrounds
detský koncert
24/09/2022 / Nádvorie Starej radnice / 10:30
Tibor Feledi Kairos Quintet
Tibor FELEDI, klávesy
Michal ŠELEP, basgitara
Lenka MOLČÁNYIOVÁ, altový saxofón
Michal CÁLIK, trúbka
Juraj Dávid RAŠI, bicie
Detský a dievčenský spevácky zbor Slovenského rozhlasu
Adrian KOKOŠ, dirigent
„Počas detstva sme najviac kreatívni a slobodní. Naša fantázia nepozná hranice. Na spoločných ihriskách zažívame najkrajšie chvíle a dobrodružstvá, ktoré sa však už nezopakujú. A práve to je ich čarom. Sú v tom danom momente našou celou realitou a vnímame pri nich naplno prítomnosť. Všetci sme boli raz deťmi – so všetkým čo k tomu patrí, no väčšina z nás na to často zabúda…“
Tibor FELEDI
Debutový album Tibor Feledi Kairos Quintet Common Playgrounds (Spoločné ihriská) zaujal originálnymi skladbami inšpirovanými tradíciou detských ľudových piesní a riekaniek v spojení s jazzom. CD získalo cenu Jazzový album roka na Radio_Head Awards 2018. Minulý rok dostal program, ktorý zaznel aj na prestížnom pódiu Bratislavských jazzových dní, nový zvukový šat vďaka aranžmánom pre sláčikové kvarteto a účasti Detského a dievčenského speváckeho zboru Slovenského rozhlasu. Na Konvergenciách zaznie jeho nová interaktívna koncertná podoba, ktorú pre festival vytvoril Tibor Feledi.
//
Trvanie koncertu: 50 minút, bez prestávky
//
V prípade nepriaznivého počasia sa koncert bude konať v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca.
Bratislavská noc komornej hudby / BLOK 1 #skladateľskásúťaž2022
koncert z diel laureátov Skladateľskej súťaže festivalu Konvergencie
24/09/2022 / Primaciálny palác / 16:00
Adam Hudec (1989): Self-Centered Variations
Branislav DUGOVIČ, basklarinet / Alena HUČKOVÁ, klavír /
Michal Blažek (1992): Compassion
Karolína KRIGOVSKÁ, husle / Andrej GÁL, violončelo / Radka KOVÁČOVÁ, klavír
Marek Fóra (2001): Broken Toccata
Ivica GABRIŠOVÁ, flauta / Andrej GÁL, violončelo / Radka KOVÁČOVÁ, klavír
Šimon Lučenič (1990): La Conversación
Peter BIELY, husle / Matej MICHALEC, viola / Jozef LUPTÁK, violončelo
Nino Rota: Concerto per archi
Komorný orchester Konzervatória
Daniel RUMLER, husle, naštudovanie
Bratislavská noc komornej hudby patrí už roky k úspešným tradíciám festivalu Konvergencie. Aj počas 23. ročníka jej program ponúkne vo vynikajúcich interpretáciách známe i menej známe komorné diela domácich a zahraničných skladateľov. Tešiť sa možno napríklad na virtuózne a hravé Flautové trio (1958), neoklasické dielo talianskeho skladateľa Nina Rotu (1911 – 1979), ktorého širšia verejnosť pozná najmä ako úspešného autora filmovej hudby – napríklad k ikonickej tvorbe Federica Felliniho. Rovnaké atribúty, obohatené o zvukomaľbu napodobňujúcu vtáčí spev, má aj hudba Sláčikového kvinteta D dur „L’Uccelaria“ od talianskeho barokového skladateľa Luigiho Boccheriniho. Slovenská hudba patrí k dramaturgickým konštantám Konvergencií. V roku 2022 si slovenská kultúra pripomína 90. výročie narodenia Ilju Zeljenku (1932 – 2007). Zo skladateľovej tvorby zaznie na Konvergenciách Klavírne kvinteto č. 2 (1958), ktorým sa skladateľ zaradil medzi priekopníkov avantgardy na Slovensku. Domáci ideológovia ocenili v dobe vzniku kompozíciu konštatovaním, že sa jej autor „poklonkuje smerom a smeríkom Západu“. Spoznať myšlienkový svet originálneho umelca umožní aj čítanie Roberta Rotha zo skladateľových textov, ktorých súborné vydanie vyšlo v Hudobnom centre. Program Bratislavskej noci komornej hudby, ktorej súčasťou bude aj koncert z diel laureátov 2. ročníka skladateľskej súťaže festivalu Konvergencie, tematicky dotvoria Blumentálsky tanec č. 6 Petra Zagara (1961) a Nokturná pre husle a klavír od amerického skladateľa Georga Crumba (1929 – 2022).
// dobrovoľné vstupné na mieste koncertu
//
koncerty BNKH sa konajú pri príležitosti 100. výročia Slovenského ochranného zväzu autorského
Bratislavská noc komornej hudby / BLOK 2
Zeljenka / čítanie o hudbe
24/09/2022 / Záhrada Domu Albrechtovcov / 18:00
Ilja Zeljenka
Duetá pre gitaru a akordeón
Tri staršie tance pre akordeón
Miniatúry pre akordeón
Robert ROTH, slovo
Ondrej VESELÝ, gitara
Boris LENKO, akordeón
Čítanie z knihy Ilja Zeljenka: Rozhovory a texty I., II. (HC, 2018) pripravil Andrej Šuba.
Bratislavská noc komornej hudby patrí už roky k úspešným tradíciám festivalu Konvergencie. Aj počas 23. ročníka jej program ponúkne vo vynikajúcich interpretáciách známe i menej známe komorné diela domácich a zahraničných skladateľov. Tešiť sa možno napríklad na virtuózne a hravé Flautové trio (1958), neoklasické dielo talianskeho skladateľa Nina Rotu (1911 – 1979), ktorého širšia verejnosť pozná najmä ako úspešného autora filmovej hudby – napríklad k ikonickej tvorbe Federica Felliniho. Rovnaké atribúty, obohatené o zvukomaľbu napodobňujúcu vtáčí spev, má aj hudba Sláčikového kvinteta D dur „L’Uccelaria“ od talianskeho barokového skladateľa Luigiho Boccheriniho. Slovenská hudba patrí k dramaturgickým konštantám Konvergencií. V roku 2022 si slovenská kultúra pripomína 90. výročie narodenia Ilju Zeljenku (1932 – 2007). Zo skladateľovej tvorby zaznie na Konvergenciách Klavírne kvinteto č. 2 (1958), ktorým sa skladateľ zaradil medzi priekopníkov avantgardy na Slovensku. Domáci ideológovia ocenili v dobe vzniku kompozíciu konštatovaním, že sa jej autor „poklonkuje smerom a smeríkom Západu“. Spoznať myšlienkový svet originálneho umelca umožní aj čítanie Roberta Rotha zo skladateľových textov, ktorých súborné vydanie vyšlo v Hudobnom centre. Program Bratislavskej noci komornej hudby, ktorej súčasťou bude aj koncert z diel laureátov 2. ročníka skladateľskej súťaže festivalu Konvergencie, tematicky dotvoria Blumentálsky tanec č. 6 Petra Zagara (1961) a Nokturná pre husle a klavír od amerického skladateľa Georga Crumba (1929 – 2022).
//
Trvanie bloku 50 min. bez prestávky
//
Vstupenky BNKH / Blok 2: 8 eur / 5 eur zľava (študenti, dôchodcovia, ZŤP)
Spoločná vstupenka na celý program BNKH: 22 eur / 18 eur zľava (študenti, dôchodcovia, ZŤP)
//
koncerty BNKH sa konajú pri príležitosti 100. výročia Slovenského ochranného zväzu autorského
Bratislavská noc komornej hudby / BLOK 3
rota / zeljenka / zagar / crumb / boccherini
24/09/2022 / Primaciálny palác / 20:00
Nino Rota: Trio pre flautu, husle a klavír
Ivica GABRIŠOVÁ, flauta / Andrej BIELOW (UA), husle / Claudio TROVAJOLI (IT), klavír
Ilja Zeljenka: Klavírne kvinteto č. 2
Ronald ŠEBESTA, klarinet / Daniel RUMLER, husle / Martin RUMAN, viola / Jozef LUPTÁK, violončelo / Nora ŠKUTA, klavír
Peter Zagar: Blumentálsky tanec č. 2
Ronald ŠEBESTA, klarinet / Daniel RUMLER, husle / Martin RUMAN, viola / Jozef LUPTÁK, violončelo / Nora ŠKUTA, klavír
George Crumb: Four Nocturnes
Andrej BIELOW (UA), husle / Claudio TROVAJOLI (IT), klavír
Luigi Boccherini: Sláčikové kvinteto D dur op. 11/6 L´Uccellaria
Peter BIELY, 1. husle / Daniel RUMLER, 2. husle / Martin RUMAN, viola / Jozef LUPTÁK, violončelo / Andrej GÁL, violončelo
Bratislavská noc komornej hudby patrí už roky k úspešným tradíciám festivalu Konvergencie. Aj počas 23. ročníka jej program ponúkne vo vynikajúcich interpretáciách známe i menej známe komorné diela domácich a zahraničných skladateľov. Tešiť sa možno napríklad na virtuózne a hravé Flautové trio (1958), neoklasické dielo talianskeho skladateľa Nina Rotu (1911 – 1979), ktorého širšia verejnosť pozná najmä ako úspešného autora filmovej hudby – napríklad k ikonickej tvorbe Federica Felliniho. Rovnaké atribúty, obohatené o zvukomaľbu napodobňujúcu vtáčí spev, má aj hudba Sláčikového kvinteta D dur „L’Uccelaria“ od talianskeho barokového skladateľa Luigiho Boccheriniho. Slovenská hudba patrí k dramaturgickým konštantám Konvergencií. V roku 2022 si slovenská kultúra pripomína 90. výročie narodenia Ilju Zeljenku (1932 – 2007). Zo skladateľovej tvorby zaznie na Konvergenciách Klavírne kvinteto č. 2 (1958), ktorým sa skladateľ zaradil medzi priekopníkov avantgardy na Slovensku. Domáci ideológovia ocenili v dobe vzniku kompozíciu konštatovaním, že sa jej autor „poklonkuje smerom a smeríkom Západu“. Spoznať myšlienkový svet originálneho umelca umožní aj čítanie Roberta Rotha zo skladateľových textov, ktorých súborné vydanie vyšlo v Hudobnom centre. Program Bratislavskej noci komornej hudby, ktorej súčasťou bude aj koncert z diel laureátov 2. ročníka skladateľskej súťaže festivalu Konvergencie, tematicky dotvoria Blumentálsky tanec č. 6 Petra Zagara (1961) a Nokturná pre husle a klavír od amerického skladateľa Georga Crumba (1929 – 2022).
//
Trvanie koncertu 60 minút s prestávkou
//
Vstupenky BNKH / Blok 3: 17 eur / 12 eur zľava (študenti, dôchodcovia, ZŤP)
Spoločná vstupenka na celý program BNKH: 22 eur / 18 eur zľava (študenti, dôchodcovia, ZŤP)
//
koncerty BNKH sa konajú pri príležitosti 100. výročia Slovenského ochranného zväzu autorského
Nie vojne
Záverečný koncert
25/09/2022 / Slovenský rozhlas / 18:00, 19:30
Nie vojne / A. LUBIMOV / 18:00
Alexei LUBIMOV (RU), klavír
Valentin Silvestrov (1937)
3 Bagatelles, op. 1 (2005)
4 Pieces, op. 2 (2006)
Kitsch-Musik (1977)
3 Waltzes with Postlude, op. 3 (2005/2006)
Der Bote (1996)
Nie vojne / DUMKY / 19:30
Valentin Silvestrov (1937)
Lacrimae pre sólové violončelo
Jozef LUPTÁK, violončelo
3 Bagatelles, op. 4 (2006)
Postludium, op. 5 (Adagio)
Natacha KUDRITSKAYA (UA), klavír
“Proščaj svite, proščaj zemle…” (“Zbohom svet, zbohom zem…”) z cyklu Päť piesní na slová Tarasa Ševčenka
Eva ŠUŠKOVÁ, spev / Peter PAŽICKÝ, klavír
Modest Petrovič Musorgskij (1839 – 1881)
Na son gradušij (Pred spaním) z cyklu Detská izba na slová autora
Eva ŠUŠKOVÁ, spev / Peter PAŽICKÝ, klavír
Ján Levoslav Bella (1843 – 1936)
Dumky pre husle a klavír (výber)
Peter BIELY, husle / Natacha KUDRITSKAYA (UA), klavír
Myroslav Skoryk (1938 – 2020)
Melody/Melodia
Andrej BIELOW, husle / Natacha KUDRITSKAYA (UA), klavír
Antonín Dvořák (1841 – 1904)
Klavírne trio č. 4 e mol, op. 90 „Dumky“
Andrej BIELOW (UA), husle / Jozef LUPTÁK, violončelo / Natacha KUDRITSKAYA (UA), klavír
Nie vojne. Hudba spája. To sú dve myšlienky tvoriace motto záverečného koncertu medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie. Ten bude patriť tvorbe ukrajinských skladateľov. Protikladom krehkej a kontemplatívnej krásy v hudbe Valentina Silvestrova (1937), ktorá zaznie v interpretácii svetoznámeho ruského klaviristu, skladateľovho priateľa Alexeja Ľubimova, bude dramatická Husľová sonáta č. 3 Valentina Bibika (1940 – 2003) v naštudovaní charizmatického huslistu Milana Paľu a klaviristky Kataríny Paľovej. Program koncertu doplnia „dumky“ romantických skladateľov Jána Levoslava Bellu a Antonína Dvořáka. Dumky boli pôvodne spievané žalospevy poľského a ukrajinského pôvodu, ktoré v 19. storočí metamorfovali do melancholických inštrumentálnych skladieb chápaných ako vyjadrenie slovanskej vzájomnosti. V Bellovej a Dvořákovej hudbe sa stretnú ukrajinskí (Andrej Bielow, Natacha Kudritskaya) a slovenskí umelci (Peter Biely, Jozef Lupták).
/
Trvanie koncertov: Nie vojne / A. LUBIMOV – 50 minút, bez prestávky, Nie vojne / DUMKY – 90 minút s prestávkou
/
VSTUPNÉ na mieste bude DOBROVOĽNÉ, avšak pre váš komfort si rezervujte miesta na koncert, ktorý oceníte: https://bit.ly/nievojne