Darujte komornú hudbu
Darujte hudbu, ktorá osloví dušu. Poukážka na koncerty festivalu Konvergencie prináša krásne chvíle s komornou hudbou – ideálny darček pre tých, ktorí si vážia kultúru, slobodu a umenie.Poukážku je možné využiť na nákup vstupeniek na koncerty festivalu Konvergencie 2025 a CD / LP z nášho e-shopu podľa vlastného výberu po celý rok.//Tlačené darčekové poukážky je možné zakúpiť na našich koncertoch.//>> Prezrieť si e-shop//#Konvergencie2025
Permanentka Konvergencie 2025
Bratislava 13 – 28/03/2025 KONVERGENCIE 2025 PRÍBEHY/STORIES „Hudba a krása majú zmysel zvlášť v dobách neistoty.“ Jozef Lupták „Súčasťou počúvania hudby sú vždy ozveny nášho sveta; spája sa s fragmentmi jazyka, obrazmi, spomienkami a fantáziami, ktoré akúkoľvek hudbu umiestňujú do reality, o ktorej nám tvrdili, že hudba stojí mimo nej...“ Lawrence Kramer (Why Classical Music Still Matters) „Recitál jedného hudobníka je veľmi intímnym a silným spojením hudby, umelca a publika. Neboli by to však Konvergencie, keby v závere viacerých koncertov nevznikli prekvapujúce prepojenia,“ hovorí umelecký riaditeľ festivalu Konvergencie, violončelista Jozef Lupták. Konvergencie prinesú v marci 2025 osem hudobných večerov, počas ktorých zaznie v Moyzesovej sieni dvanásť netradičných sólových recitálov. Vystúpia na nich virtuózny izraelský mandolinista Avi Avital, nominovaný na cenu Grammy, estónska hráčka na kanneli Anna-Liisa Eller či výnimoční nórski umelci: jazzový kontrabasista Steinar Raknes a hráč na hardangerských husliach Nils Økland. Medzi „neklasické“ recitály patrí aj program nadžánrového gitaristu Daniela Salontaya zo skupiny Longital. Na festivale bude debutovať vlastnou kompozíciou excelentný slovenský huslista Milan Paľa. Premiéry diel slovenských skladateľov a autorská tvorba budú tiež súčasťou koncertu akordeonistu Borisa Lenka. V rámci festivalových večerov vystúpi s dielami V. Godára (vrátane premiéry novej skladby) a J. S. Bacha aj violončelista Jozef Lupták.  Festival Konvergencie vyvrcholí uvedením kompletných klavírnych sonát Sergeja Prokofieva (1891 – 1953) v interpretácii uznávaného fínskeho klaviristu Olliho Mustonena, ktorý minulý rok zaujal bratislavské publikum nekonvenčnými interpretáciami Mozartovej hudby. Špeciálnym hosťom festivalu bude Prokofievov vnuk, skladateľ a hudobník Gabriel Prokofiev, ktorý sa v Bratislave predstaví ako autor i interpret. Marcové Konvergencie budú mozaikou príbehov, príbehov autorov, diel či umelcov, ktorí ich budú hrať. Príbehov, ktoré možno zdieľať a stať sa ich súčasťou. Aktuálny ročník Konvergencií otvorí 13. marca 2025 vo Veľkom evanjelickom kostole v Bratislave večer s kňazom, teológom a filozofom Tomášom Halíkom a kazateľom, spisovateľom a výtvarníkom Danielom Pastirčákom. Ich myšlienky prepoja hudobné vstupy Pjoniho, Jozefa Luptáka a organistu Jána Vladimíra Michalka. Vzácnou hostkou podujatia bude bývalá prezidentka Zuzana Čaputová.Program13/3/2025 / Veľký evanjelický kostol / 19:00 Čo sa to tu deje? Tomáš HALÍK (CZ), Daniel PASTIRČÁK, slovo Jozef LUPTÁK, violončelo J. V. MICHALKO, organ PJONI, elektronika20/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00RAKNES – SALONTAYSteinar RAKNES (NO), kontrabas, looper, elektronika/double bass, looper, electronicsskladby a piesne z albumov Stillhouse, Chasing the real things a On the road/music from albums Stillhouse, Chasing the Real Things and On the Road Daniel SALONTAY, gitary/guitars Zaobraz, multimediálny projekt inšpirovaný výtvarnou tvorbou A. Salontaya/multimedia project inspired by artworks of A. Salontay21/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00 ØKLAND – LENKONils ØKLAND (NO), hardangerské husle, viola d’amore/Hardanger fiddle, viola d‘amore improvizácie inšpirované tradičnou nórskou hudbou a kompozície z albumu Monograph/improvisations based on traditional Norwegian music and compositions from the album Monograph  Boris LENKO, akordeón, bandoneón, klavír/accordion, bandoneon, piano P. Zagar, M. Železňák, M. Piaček, B. Lenko (premiéry/premieres)22/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00 PAĽA – ELLERMilan PAĽA, husle /violin M. Paľa: Objekty (Amfisbain-symfónia pre sólové husle) / Objects (Amfisbain-Symphony for violin solo) Anna-Liisa ELLER (EE), kannel W. Byrd, J. H. Kapsberger, J. Dowland, H. Tulve, G. Frescobaldi, D. Kellner,  J. S. Bach, G. Z. Romano, T. Hume, A. Mudarra, J.-Ph. Rameau23/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00AVITAL – LUPTÁKAvi AVITAL (IL), mandolína/mandolinJ. S. Bach, E. Bloch, G. SollimaJozef LUPTÁK, violončelo/cello J. S. Bach, V. Godár26/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00 PROKOFIEV – MUSTONENGabriel PROKOFIEV (UK), elektronika/electronics Olli MUSTONEN (FI), klavír/piano S. Prokofiev, G. Prokofiev 27/3 – 28/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00 SERGEJ PROKOFIEV: KOMPLETNÉ KLAVÍRNE SONÁTYOlli MUSTONEN (FI), klavír/piano S. Prokofiev: klavírne sonáty č. 1 – 9/complete piano sonatas 27/3/2025Sonáta č. 4 c mol, op. 29 Sonáta č. 2 d mol, op. 14 Sonáta č. 9 C dur, op. 103 Sonáta č. 6 A dur, op. 8228/3/2025Sonáta č. 5 C dur, op. 38 Sonáta č. 8 B dur, op. 84 Sonáta č. 1 f mol, op. 1Sonáta č. 3 a mol, op. 28 Sonáta č. 7 B dur, op. 83Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.Viac informácií o festivale na www.konvergencie.skFestivalová permanentka platí na všetky koncerty festivalu Konvergencie 2025 v marci v Bratislave. Zakúpenú vstupenku zameníte pri prvom Vašom koncerte za kartičku, ktorá Vás bude oprávňovať k vstupu na koncerty.Dostanete tiež náš festivalový bulletin a CD podľa vášho výberu.
Konvergencie 2025 / RAKNES – SALONTAY
20/3/2025 / Moyzesova sieň / Moyzes Hall 19:00 Predkoncertné rozhovory / pre-concert talks 18:00 moderuje hudobník a publicista / discussion moderator Marian Jaslovský Steinar RAKNES (NO), kontrabas, looper, efekty, elektronika/double bass, looper, electronicsskladby a piesne z albumov Stillhouse, Chasing the real things a On the road / music from albums Stillhouse, Chasing the Real Things and On the RoadDaniel SALONTAY, gitary/guitarsMartin PITERKA, videoartZaobraz (multimediálny projekt inšpirovaný výtvarnou tvorbou Alexandra Salontaya) / multimedia project inspired by artworks of A. Salontay Bluesová i folková priamočiarosť, jazzová sofistikovanosť a atmosférické zvukové plochy gitár inšpirované výtvarným umením. Na prvom z koncertov medzinárodného festivalu Konvergencie sa dvojicou sólových recitálov predstavia vynikajúci nórsky džezový kontrabasista Steinar Raknes a nadžánrový gitarista, člen skupiny Longital, Daniel Salontay.„Raknesove akustické aranžmány pôsobia bezprostredne. V hlase má vrúcnosť, no texty prednáša priamo, s istou rezervovanosťou, pričom sa nikdy nesnaží napodobňovať originály. Jeho štýl hry odhaľuje podstatu piesní a zintenzívňuje ich emocionálne pôsobenie.“  allaboutjazz.comKontrabasový virtuóz Steinar Raknes, pôsobiaci v oceňovanom jazzovom triu Torda Gustavsena, je tiež invenčným pesničkárom a spevákom, ktorého prejav býva prirovnávaný k Tomovi Waitsovi či Bruceovi Springsteenovi. V Bratislave uvedie vlastné piesne, coververzie a skladby z albumov Stillhouse, Chasing The Real Things a On the Road, vrátane doteraz nevydaného materiálu. Slovenské publikum môže Steinara Raknesa poznať z účinkovania v konvergenčnom projekte Building Bridges.„Pri tvorbe hudby Zaobraz som neilustroval konkrétne obrazy alebo témy, skôr ma fascinovalo tatove umenie skratky, redukcie využitie repetitívnych minimalistických techník, hranie sa s geometriou a farbou a v neposlednom rade rukodielny charakter umenia. Podobne ako vznikali obrazy, aj táto hudba vznikla v tichu a osamote, častokrát len jedna znejúca gitara a na nej veľa prázdnych strún.” Daniel SALONTAY Multimediálny projekt gitaristu, skladateľa a producenta Daniela Salontaya je inšpirovaný albumom ZAOBRAZ. Audiovizuálne predstavenie autora obklopeného strunovými nástrojmi plynie súbežne s imaginatívnou projekciou obrazov hudobníkovho otca Alexandra Salontaya v podaní videoartistu Martina Piterku.EN“Raknes‘ acoustic arrangements are straightforward. His vocals are warm but his delivery direct and reserved, largely reciting the lyrics as matter of fact reporting, and never attempting to compete with memorable, existing vocal versions. His confident and powerful finger-picked playing strips the melodic content of these songs to their basic skeletal lines, his humble and intimate attitude stressing their emotional impact.” allaboutjazz.comDouble bass virtuoso Steinar Raknes, a member of Tord Gustavsen's award-winning jazz trio, is also an inventive songwriter and singer whose voice has been compared to Tom Waits and Bruce Springsteen. In Bratislava, he will perform his songs, cover versions, and tracks from his albums Stillhouse, Chasing The Real Things, and On the Road, as well as previously unreleased songs. Slovak audiences may know Steinar Raknes from the project Building Bridges.“When creating the music of Zaobraz I was not illustrating specific paintings or themes. Rather, I was fascinated by dad’s art of abbreviation and reduction, his use of repetitive minimalist techniques, his playing with geometry and colour, and last but not least, the manual quality of his art. Just as the paintings had emerged, this music likewise emerged in silence and solitude, often just one sounding guitar with many of its strings unused.” Daniel SALONTAYThe multimedia project of guitarist, composer and producer Daniel Salontay is inspired by the album Zaobraz. The audiovisual performance of the author surrounded by stringed instruments flows in parallel with an imaginative projection of images of the musician's father Alexander Salontay performed by video artist Martin Piterka.Steinar RAKNES (kontrabas, NO) – cestovateľ, textár, hudobník, skladateľ. Reminiscencie štýlov z rôznych kútov sveta kumulujúce sa do originálnej jednoty sú prítomné okrem umelcovej sólovej hry aj v jazzovom triu Urban Connection či v Raknesovej kapele Stillhouse. S. Raknes počas svojej kariéry spolupracoval s množstvom hudobníkov (Ch. Corea, M. Brecker, B. McFerrin, O. Kvernberg, S. M. Graup), hral v zoskupeniach The Core, Ola Kvernberg Trio, Skáidi, Kirsti Huke Quartet a Trondheim Jazz Orchestra. Ako kontrabasový virtuóz je Raknes často porovnávaný s Charlesom Mingusom, ako spevák s Tomom Waitsom či Bruceom Springsteenom. Raknes je bádateľ, v ktorého tvorbe sa basgitara stáva viacrozmerným nástrojom, hravým kaleidoskopom a americké blues, spojené s tradičnou technikou spevu joik, metaforou hudobného priateľstva. V roku 2008 debutoval Raknes ako sólový umelec s albumom Tangos, Ballads & More, po ktorom v roku 2012 nasledoval album Stillhouse. Participoval na tvorbe a nahrávaní albumov ako Urban Connection, French Only, UC 3, Love Seriously Damages Health, Vision, Blue Sky, Office Essentials, Night/ Driver, Folk a i. Vyučoval tiež kontrabas v jazzovom programe na Trondheim Musikkonservatorium.  Daniel SALONTAY (gitara, SK) – gitarista a skladateľ žijúci v Bratislave. Vyštudovaný matematik a pedagóg sa paralelne venoval hudbe. V 90. rokoch študoval gitaru súkromne u Andreja Šebana, hral v jazzových a bluesových zoskupeniach, účinkoval v hudobnej zložke divadla Gunagu a ako príležitostný štúdiový hráč. V roku 1997 sa rozhodol pre profesionálnu hudobnú dráhu a odišiel študovať jazz do USA na Tri-C College v Clevelande. Po návrate založil v roku 2000 skupinu Dlhé diely spolu so speváčkou a basgitaristkou Shinou, neskôr premenovanú na Longital, a zároveň aj nezávislé vydavateľstvo Slnko Records. Skupina Longital s 18 albumami a Slnko Records so 150 vydanými titulmi sú dnes pevnou súčasťou slovenskej i českej hudobnej scény. D. Salontay sa sólovo alebo vo dvojici so Shinou príležitostne venuje hudbe pre film (Príbeh Emy B., Sneh, True Štúr) alebo divadlá (Gunagu, Aréna, Městské Divadlo Zlín). Sólovú tvorbu prezentoval na albumoch Startalker (2019) a Zaobraz (2020). Najnovší počin Zedzdžez experimentálneho tria D. Salontay (gitary), J. Kačic (bicie) a D. Špiner (klávesy), bol v roku 2024 nominovaný na výročnú jazzovú cenu Esprit Jazz. //Steinar RAKNES a Daniel SALONTAY v Hogo Fogo Jazz&Art Clube v Banskej Bystrici19/3/2025, 19:00vstupenky tu: https://www.ticketlive.sk/sk/event/steinar-raknes-daniel-salontay-banska-bystrica-19-03-2025//Trvanie koncertu 120 min. s prestávkou.//Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.Viac informácií o festivale na www.konvergencie.sk
Konvergencie 2025 / ØKLAND – LENKO
21/3/2025 / Moyzesova sieň / Moyzes Hall 19:00Predkoncertné rozhovory / pre-concert talks 18:00moderuje hudobný publicista a redaktor Rádia FM / discussion moderator Vladimír PotančokNils ØKLAND (NO), hardangerské husle, viola d’amore/Hardanger fiddle, viola d’amore Boris LENKO, akordeón, bandoneón, klavír/accordion, bandoneon, piano                                                                                                           Severské hudobné krajiny, poetickosť i drsnosť zvuku hardangerských huslí a premiéry diel pre akordeón od súčasných slovenských skladateľov. Druhý koncert medzinárodného festivalu komornej hudby predstaví bratislavskému publiku umenie nórskeho hráča na hardangerských husliach Nilsa Øklanda a všestranného akordeonistu Borisa Lenka.   „Pri Øklandovi máte pocit, že nástroj je len prostriedkom pre víziu.“ The Wire „...hudba s pôvabom a krásou, vyjadrujúca zmysel pre ľudí, krajinu a oddanosť dedičstvu, ktoré je skutočne inšpirujúce.“  Jazzwise  Nórsky hráč na hardangerských husliach, skladateľ, aranžér a improvizátor Nils Økland je hudobník, ktorý má skúsenosti so žánrami od punkrocku až po klasiku. Vo svojej tvorbe čerpá tiež z tradičnej nórskej hudby. The Wire Magazine opísal Øklandovu hudbu ako „globálny folk bez nostalgie“. Kritici často prízvukujú, že kto chce spoznať mágiu okamihu, ktorou tento umelec vládne, musí ho počuť hrať naživo. Na bratislavskom koncerte, kde okrem nórskeho ľudového nástroja zahrá aj na viole d’amore, zaznejú skladby z jeho prvého sólového albumu Monograph (ECM, 2009), ale tiež improvizácie vychádzajúce z tradícií hry na sláčikových nástrojoch. „V roku 1996 vznikli sólové skladby pre akordeón Petra Zagara, Marka Piačeka (a ďalších skladateľov). Tým v podstate odštartovala moja interpretačná cesta. Medzitým som odpremiéroval mnoho diel slovenských a zahraničných autorov. Toto poznamenávam nie z neskromnosti, ale kvôli potrebe poukázať na neúprosné plynutie času. Na tohtoročnom koncerte opäť odznejú premiéry Petra a Marka. Skladateľov, ktorí ma sprevádzali celý život a ktorých diela stále viac obdivujem. Treťou premiérou bude dielo výnimočného hudobníka, Miloša Železňáka, ktorý taktiež teraz prispel k obohateniu akordeónového repertoáru.“  Boris LENKO Program Peter ZAGAR (1961) Naivná pieseň (premiéra)  Miloš ŽELEZŇÁK (1967) „Trifid“ pre akordeón (premiéra)  Marek PIAČEK (1972) Speranza pre akordeón (premiéra)  Boris LENKO (1965):  Prelúdiá pokoja pre klavír (premiéra)  Intermezzo pre bandoneón (premiéra)  Farebné prelúdiá pre akordeón (premiéra)  ENNorthern soundscapes, the poetic and earthy sound of the hardanger fiddle, and premieres of works for accordion by contemporary Slovak composers. At the international festival of chamber music, the second concert invites the public of Bratislava to enjoy the art of the Norwegian Hardanger fiddle player Nils Økland and the allround accordionist Boris Lenko. “With Økland you get the sense that the instrument is just an outlet for a vision.” The Wire“It is music of such grace and beauty and expresses a profound sense of a people and of a landscape and a commitment to a heritage that is truly inspiring.” JazzwiseThe Norwegian hardanger fiddle player, composer, arranger and improviser Nils Økland is a musician who has experience with genres from punk rock to classical. He also draws artistic inspiration from traditional Norse music. The Wire Magazine has described Økland’s music as “global folk without nostalgia”. Critics frequently insist that anyone who wants to appreciate the magic of the moment that this artist commands has to hear him live. At the Bratislava concert, where apart from the Norwegian folk instrument he will also play the viola d’amore, works will be heard from his first solo album Monograph (ECM, 2009), as well as improvisa-tions based on the traditions of string instrument playing.“In 1996 solo compositions for accordion were produced by Peter Zagar, Marek Piaček (and other composers). Basically, that was what started me on my performance career. In the meantime, I have played premieres of many works by Slovak and foreign authors. I am not mentioning that out of vanity, but because I need to signal the relentless flowing of time! At this year’s concert, once again there will be works by Peter and Marek. Composers that have accompanied me all my life, and whose works I admire ever more and more. The third premiere will be a work by an outstanding musician, Miloš Železnák, who has likewise now contributed to the enrichment of the accordion repertoire.” Boris LENKONils ØKLAND (husle, hardangerské husle, viola d’amore, NO) – ako inštrumentalista a skladateľ spája klasickú, súčasnú hudbu, jazz a improvizáciu s nórskym folklórom. Vystupuje s Nils Økland Band, v duu so S. Apelandom i ako sólista. Spolupracuje s elitnými škandinávskymi hudobníkmi (P. Steinar Lie a Ø. Haaland/Lumen Drones, Engegård Quartet, B. Opheim, E. Storbekken, T. Økland, R. Machtelinckx a ď.). Časť Øklandovej diskografie vyšla v ECM, debut Blå Harding (1996) vydal pod vlastnou značkou Morild. Nahrávka Nils Økland Band Lysning (Hubro, 2023) získala cenu Spellemanpriss. Najnovší album Gjenskinn (Hubro, 2024) zbiera pozitívne ohlasy kritiky aj fanúšikov. The Wire Magazine opísal hudbu N. Øklanda ako globálny folk bez nostalgie, no kritici často prízvukujú, že kto chce spoznať mágiu okamihu, ktorou vládne, musí ho počuť naživo. S festivalom Konvergencie spolupracuje na projekte Building Bridges./ nilsokland.no Boris LENKO (akordeón, bandoneón, klavír, SK) – všestranný hudobník so záberom od klasického repertoáru, cez crossoverové projekty (Požoň sentimentál, Polajka, Alea, Chassidic Songs) až po jazz (Triango). Do sólového akordeónového repertoáru vniesol viaceré novátorské prvky, najmä uvádzaním diel významných osobností povojnovej americkej a európskej scény (Zorn, Kagel, Lindberg, Klucevsek, Berio), či premiérovaním a iniciovaním nových slovenských diel (Beneš, Zagar, Burlas, Machajdík, Zeljenka, Szeghy, Piaček, Iršai, Burgr, Kupkovič). V r. 2001 mal ako prvý akordeonista v histórii Bratislavských hudobných slávností celovečerný recitál. O rok neskôr sa sólovo predstavil na festivale súčasnej hudby Varšavská jeseň. Stal sa priekopníkom uvádzania diel A. Piazzollu na Slovensku, založil komorný súbor ALEA, spolupracuje s P. Breinerom v mimoriadne úspešnom projekte Triango. Venuje sa tiež vlastnej tvorbe i úpravám diel pre akordeón a iné nástroje. Pedagogicky pôsobí ako profesor na VŠMU v Bratislave. Je pozývaný do porôt medzinárodných akordeónových súťaží, je umeleckým garantom najvýznamnejšej Slovenskej akordeónovej súťaže v Poprade, spoluzakladateľom Združenia akordeonistov Slovenska. //Trvanie koncertu 120 min. s prestávkou.//Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.Viac informácií o festivale na www.konvergencie.sk
Improvizačný workshop / Nils Økland (NO)
Pozývame vás na hudobno-improvizačný workshop s vynikajúcim nórskym multiinštrumentalistom Nilsom ØKLANDOM považovaným za majstra hry na hardangerských husliach a viole d’amore, improvizátorom, skladateľom, ktorý je určený pre všetkých interpretov, študentov alebo world music hráčov. Nils Økland je hudobník, ktorý má skúsenosti so žánrami od punkrocku až po klasiku. Vo svojej tvorbe čerpá tiež z tradičnej nórskej hudby. The Wire Magazine opísal Øklandovu hudbu ako „globálny folk bez nostalgie“. Kritici často prízvukujú, že kto chce spoznať mágiu okamihu, ktorou tento umelec vládne, musí ho počuť hrať naživo. Na bratislavskom koncerte 21.3.2025, kde okrem nórskeho ľudového nástroja zahrá aj na viole d’amore, zaznejú skladby z jeho prvého sólového albumu Monograph (ECM, 2009), ale tiež improvizácie vychádzajúce z tradícií hry na sláčikových nástrojoch. Účastníkov workshopu bude Nils už po druhý krát v nesmierne uvoľnenej a priateľskej atmosfére viesť k spoločnej improvizácii na témy nórskych ľudových piesní, tancov či uspávaniek. Každý je vítaný prísť so svojím (akýmkoľvek) hudobným nástrojom, workshop je otvorený aj pre spevákov-speváčky. Nie je obmedzený len na profesionálov. V miestnosti je pre účastníkov k dispozícii klavír.„Pri Øklandovi máte pocit, že nástroj je len prostriedkom pre víziu.“The Wire „…hudba s pôvabom a krásou, vyjadrujúca zmysel pre ľudí, krajinu a oddanosť dedičstvu, ktoré je skutočne inšpirujúce.“ 
Jazzwisekedy a kde    •    22.3.2025 / SOBOTA
10:30 - 12:30Dom hudby / Georgievitsov palác, Panenská 11
 pre koho    •    Podujatie je určené pre všetkých interpretov, študentov alebo world music hráčov, spevákov-speváčky (profesionálov i neprofesionálov) - záujemcov o zdokonalenie sa v improvizácii. V miestnosti je pre účastníkov k dispozícii klavír.    •    Počet účastníkov: 30, obmedzený kapacitou sályprihlásenie     •    prihlásenie zrealizujete kúpou jednej z možností priamo na tejto stránke:1. workshop, aktívna účasť: 10 EUR2. zvýhodnená ponuka - koncert + workshopak si zakúpite vstupenku na koncert Økland - Lenko (21.3.2025, Moyzesova sieň v ľubovoľnom sektore, máte možnosť dokúiť si k nej účasť na workshope za 5 EUR (nákup zrealizujete cez kúpu vstupenky na koncert - https://bit.ly/okland_lenko - kde pri kúpe zvolíte možnosť “doplnkový tovar” a zadáte počet vstupov na workshop)Nils ØKLAND (NO)husle, hardangerské husle, viola d´amoreNils ØKLAND (husle, hardangerské husle, viola d’amore, NO) – ako inštrumentalista a skladateľ spája klasickú, súčasnú hudbu, jazz a improvizáciu s nórskym folklórom. Vystupuje s Nils Økland Band, v duu so S. Apelandom i ako sólista. Spolupracuje s elitnými škandinávskymi hudobníkmi (P. Steinar Lie a Ø. Haaland/Lumen Drones, Engegård Quartet, B. Opheim, E. Storbekken, T. Økland, R. Machtelinckx a ď.). Časť Øklandovej diskografie vyšla v ECM, debut Blå Harding (1996) vydal pod vlastnou značkou Morild. Nahrávka Nils Økland Band Lysning (Hubro, 2023) získala cenu Spellemanpriss. Najnovší album Gjenskinn (Hubro, 2024) zbiera pozitívne ohlasy kritiky aj fanúšikov. The Wire Magazine opísal hudbu N. Øklanda ako globálny folk bez nostalgie, no kritici často prízvukujú, že kto chce spoznať mágiu okamihu, ktorou vládne, musí ho počuť naživo. S festivalom Konvergencie spolupracuje na projekte Building Bridges, bol tiež členom poroty Skladateľskej súťaže festivalu Konvergencie./ nilsokland.no
Konvergencie 2025 / PAĽA – ELLER
22/3/2025 / Moyzesova sieň / Moyzes Hall 19:00 Predkoncertné rozhovory / pre-concert talks 18:00moderuje dramaturg Konvergencií / discussion moderator Andrej ŠubaAnna-Liisa ELLER (EE), kannel/kannelW. Byrd, J. H. Kapsberger, J. Dowland, H. Tulve, G. Frescobaldi, D. Kellner, J. S. Bach, G. Z. Romano, T. Hume, A. Mudarra, G. P. da Palestrina, J.-Ph. RameauMilan PAĽA, husle/violinM. Paľa: Objekty (Amfisbain-symfónia pre sólové husle) / Objects (Amfisbain-Symphony for violin solo)„Nebeské tóny“ kannelu rozoznejú Moyzesovu sieň na úvod tretieho večera medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie. Estónsky národný nástroj na svojom recitáli v Bratislave predstaví sólistka a komorná hráčka Anna-Liisa Eller. Charizmatický huslista Milan Paľa sa na festival vráti ako interpret a  zároveň na ňom debutuje ako autor. Skladateľka Jana Kmiťová o jeho kompozícii Objekty (Amfisbain-symfónia pre sólové husle) napísala: „Počúvanie tejto symfónie je ako pohľad do zatvoreného okna, v ktorom sa deformáciou temna noci a vetrom pohybujúcich sa tieňov každému z nás zjaví ako v nočnom zrkadle náš vlastný obraz. V tomto obraze vystúpia na povrch tie najskrytejšie zranenia a tie najhlbšie záchvevy.“     Nad všetkými tými tvojimižiaľmi: žiadnedruhé nebo.Paul CELAN„Paľa sa ponára do noci a vynáša z nej na povrch jej chvenie, strach, plynúce nebo, závrate, naše sny i osudovú hrôzu sveta. Cez všetko to veje náš duch ako nepostihnuteľný vietor prenášajúci nás raz tam, raz tu a poskytujúci nám stále len fragmentárne časti celku, ktorý v jeho celistvosti nie sme schopní pochopiť.“ Jana KMIŤOVÁ o skladbe Objekty„Verím, že umenie nemá svoj pôvod v tom, že niečo dokážeme, ale v tom, že niečo musíme,“ napísal rakúsky hudobný vizionár Arnold Schönberg. Tento imperatív možno pokojne vztiahnuť na život a tvorbu slovenského huslistu Milana Paľu, pre ktorého hudba predstavuje existenciálnu nevyhnutnosť. Umelec so širokým repertoárovým záberom, výnimočný interpret súčasnej i slovenskej hudby, má za sebou koncertnú a nahrávaciu činnosť, ktorou sa zaradil medzi najvýznamnejšie osobnosti slovenskej hudby. Paľa, ktorý patril k častým hosťom Konvergencií, bude na festivale autorsky debutovať kompozíciou Objekty (Amfisbain-symfónia pre sólové husle). „Umenie talentovanej virtuózky Anny-Liisy Eller umožňuje pochopiť, prečo zvuk kannelu býva opisovaný aj ako nebeský.“ BBC Music Magazine Kannel je brnkací strunový nástroj s nádherným zvukom a možnosťami, vďaka ktorým jeho repertoár siaha od stredovekých až po súčasné diela. Magické putovanie storočiami a štýlmi, vrátane súčasnej, tradičnej i improvizovanej hudby, ponúkne vo svojom programe estónska hudobníčka Anna-Liisa Eller, ktorej diskografiia obsahuje nahrávky pre renomované vydavateľstvá Harmonia mundi alebo ECM.   ENThe “heavenly notes” of the kannel will resound in the Moyzes Hall, opening the third evening of Konvergencie the international festival of chamber music. Anna-Liisa Eller, soloist and chamber player, presents the Estonian national instrument at her recital in Bratislava. The charismatic violinist Milan Paľa returns to the festival as performer and at the same time makes his debut as composer. Writing about his composition Objects (Amphisbaene-symphony for solo violin), the composer Jana Kmiťová has said: “Listening to this symphony is like looking into a closed window, where our own image appears to us as in a nocturnal mirror, with distortion by the darkness of night and the shadows moving in the wind. In this image the wounds that are most hidden, and the profoundest tremblings, rise to the surface.”Over all thisgrief of yours: nosecond heaven.Paul CELAN“Paľa plunges into night and brings up from it to the surface its trembling, fear, fluent sky, fits of vertigo, our dreams, and the fateful menace of the world. Through everything our spirit is blowing, like an intangible wind that bears us now here, now there, and at all times provides us only with fragmentary parts of a whole that we are not capable of grasping in its wholeness.” Jana KMIŤOVÁ on Objects by Milan Paľa“I believe that where art has its origin is not in something we can, but something we must,” wrote the Austrian musical visionary Arnold Schönberg. This imperative may perfectly well be applied to the life and work of the Slovak violinist Milan Paľa, for whom music represents an existential necessity. An artist with a wide repertorial scope, an outstanding performer of Slovak and contemporary works, the concerts and recordings which he has to his credit assure him of his place among the prominent figures of Slovak music. Paľa, who has been one of the regular guests at Konvergencie, will make his debut at the festival with his composition Objects (Amphisbaene-symphony for solo violin).“In the hands of a gifted virtuoso like Eller, one understands why some have described the kannel’s sonority as the ‘sound from heaven.“ BBC Music MagazineThe kannel is a plucked string instrument with a magnificent sound and superb capacities, thanks to which its repertoire stretches from medieval to contemporary works. A magical roaming through centuries and styles, including present day, traditional and improvised music, is offered by the Estonian musician Anna-Liisa Eller, whose discography contains recordings for the renowned publishers Harmonia Mundi and ECM.ProgramAnna-Liisa ELLER (EE), kannel/kannelWilliam BYRD (1540–1623)Rowland (Fitzwilliam Virginal Book II, c1610 – 1625)Johann Hieronymus KAPSBERGER (1580 – 1651)Toccata arpeggiata (Libro Primo d'intavolatura di chitarrone, 1604)John DOWLAND (1563 – 1626)Lachrimae (The Euing Lute Book, c1620 – 1630)Oh Jumal, Sinu valu(nápev estónskej ľudovej duchovnej piesne/sacred folk tune from Noarootsi parish Estonia)Helena TULVE (1972)Silmaja/Beholder (2006)Oh Kristus, valgus oled sa(nápev estónskej ľudovej duchovnej piesne/sacred folk tune from Suur-Pakri parish Estonia)Giovanni Pierluigi da PALESTRINA (c1525 – 1594)diminutions by Francesco Rognoni Taeggio (? – p1626)Pulchra es amica meaGirolamo FRESCOBALDI (1583 – 1643)Toccata per le levationeDavid KELLNER (c1670 – 1748)Ciaconne (Auserlesene Lauten-Stücke, 1747)Johann Sebastian BACH (1685 – 1750)Allemande (Suita e mol pre lutnu, BWV 996)Giovanni Zamboni ROMANO (c1664 – c1721)Sarabanda, Gavotta (Sonáta IX)Tobias HUME (1569 – 1645)Captain Humes PavanAlonso MUDARRA (c1510 – 1580)Fantasia XJean-Philippe RAMEAU (1683 – 1764)Gigue en rondeau (Piéces de clavecin, 1724)Milan PAĽA, husle/violinM. Paľa: Objekty (Amfisbain-symfónia pre sólové husle) / Objects (Amfisbain-Symphony for violin solo)Milan PAĽA (husle, SK) – slovenský huslista žijúci v Brne je typom erudovaného a premýšľavého interpreta idúceho vlastnou cestou. Neuvažuje v kategóriach „velikáni“ a „kleinmeistri“, všetkým autorom prisudzuje rovnaké právo, aby ich hudba znela. Zásadný vplyv na formovanie Paľovho hudobného prejavu mala spolupráca so skladateľmi. Jedným z najväčších impulzov bol kontakt s francúzskym organistom a skladateľom Jeanom Guillou. Dnes je M. Paľa vyhľadávaným interpretom nových diel, ktorý má za sebou veľké množstvo premiér skladateľov svetových (o. i. Guillou, Dusapin, Tüür, Kõrvits, Sirodeau), českých a slovenských (Emmert, Iršai, Lejava, Demoč, Kmiťová a ď.). Hoci jeho repertoár siaha od baroka po súčasnosť, jeho doménou zostáva hudba 20. a 21. storočia, ktorú prezentuje na prestížnych pódiách. V posledných rokoch vystúpil na festivaloch (ISCM World New Music Days, Muzički Biennale Zagreb, Pražské jaro, Hudební fórum Hradec Králové, Melos-Étos), v sálach ako Großes Festspielhaus v Salzburgu, Narodowe Forum Muzyki vo Vroclave alebo Saarländische Staatstheater, a s orchestrami ako Filharmonie Brno, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK či Slovenská filharmónia pod taktovkou dirigentov D. R. Daviesa, A. Liebreicha, P.-A. Valadeho, Ł. Borowicza, J. Valčuhu alebo M. Lejavu uviedol husľové koncerty Elgara, Bartóka, Szymanowského, Korngolda, Schnittkeho, Bibika, Husu, Birtwistla, Salonena či Dusapina. Nezvyčajne rozsiahla, kvantitatívne a obsahovo unikátna je Paľova diskografia vydávaná na značke Pavlík Records. Zahŕňa sonáty pre husle (violu) sólo alebo so sprievodom klavíra svetových skladateľov (napr. Beethoven, Brahms, Grieg, Bartók, Šostakovič), komplet šiestich husľových sonát M. Weinberga, nahratých live na festivale Moravský podzim 2019, husľové koncerty Berga, Szymanowského či Schnittkeho. Za posledné štyri koncertné sezóny Paľa vydal 17 albumov s hudbou P. Dusapina, S. Feinberga, V. Bibika, A. Schnittkeho, G. Enescu, L. Janáčka, B. Kutavičiusa, R. Bergera, A. Demoča a J. Kmiťovej, z ktorých veľkú časť nahral s umeleckou a životnou partnerkou, klaviristkou Katarínou Paľovou. Významné postavenie v Paľovej diskografii majú nahrávky Bachových Sonát a partít BWV 1001 – 1006 a Suít BWV 1007 – 1012. Za jedinečné počiny je možné označiť nahrávky kompletnej slovenskej tvorby pre sólové husle (Violin Solo in the Works of Slovak Composers I – V), projekt Cantūs Moraviae, zacielený na tvorbu pre sólové husle alebo violu moravských skladateľov a album Milanolo so skladbami napísaným pre rovnomenné päťstrunové husle z Ateliéru Bursík, obohatené o violový register. M. Paľa hrá na husliach Preetorius z dielne brnianskeho Ateliéru Bursík. Svoje umelecké aktivity M. Paľa rozšíril aj o skladateľskú činnosť. Prvé skladby konzultoval s brnianskym skladateľom a pedagógom JAMU, prof. F. G. Emmertom, u ktorého kompozíciu súkromne študoval v rokoch 2005 – 2007; neskôr svoje diela konzultoval so skladateľom a dirigentom M. Lejavom. Popri rozsiahlej koncertnej činnosti od roku 2015 intenzívne komponuje. V tvorbe vychádza z tradičných kompozičných prúdov i avantgardných smerov; rád pracuje s literárnymi či výtvarnými námetmi. Veľká časť jeho tvorby je venovaná husliam ako sólovému či koncertantnému nástroju, kde zúročil poznatky z enormného množstva interpretačných skúseností na poli novej hudby s vlastným kompozičným prejavom. Jeho skladateľské portfólio v súčasnosti tvorí desiatka koncertov pre husle (alebo klavír) a orchester, komorné diela pre husle a klavír, saxofónové kvarteto, skladby pre sólové husle, klarinet, saxofón či klavír. Mnohé z diel boli koncertne uvedené autorom alebo interpretmi ako M. Lejava, L. Fanzowitz, Pressburg Saxophone Quartett, K. Paľová, Ensemble Opera Diversa či Štátna filharmónia Košice. Do roku 2023 boli skladby uvádzané pod pseudonymami, od roku 2023 už M. Paľa prezentuje vlastné skladby pod vlastným menom. Medzi posledné premiéry patria skladby Ossth – koncert pre husle a sláčikový orchester s Ensemble Opera Diversa pod taktovkou M. Lejavu (2023), Gillot pre husle, violončelo, flautu a klarinet na objednávku CODEnsemble (2024) či premiérové nahrávky diel pre sólové husle na albumoch Co-incidence a Drammi (Pavlík Records, 2024). /milanpala.com Anna-Liisa ELLER (kannel, EE) – je hráčka na estónskom kanneli, ktorá sa zameriava najmä na starú hudbu a súčasnú tvorbu. Rada experimentuje a rozširuje možnosti chromatického kannelu. Tento málo známy exotický nástroj s prekvapivými výrazovými možnosťami býva označovaný aj ako „zvuk z nebies“. Anna-Liisa absolvovala v roku 2014 magisterské štúdium na Estonian Academy of Music and Theatre (K. Mühling). V roku 2013 študovala na Conservatoire National Supérieur Musique et Danse de Lyon (Y. Rechsteiner) a v rokoch 2013 – 2014 na Staatliche Hochschule für Musik v Trossingene (R. Lislevand). V rokoch 2016 – 2022 pokračovala v doktorandskom štúdiu na Estonian Academy of Music and Theatre (T. Siitan, I. Tarum). Anna-Liisa úzko spolupracuje s viacerými súbormi starej hudby ako DUO Eller/Kerikmäe a Supersonus (v roku 2019 vyšlo vo vydavateľstve ECM CD Supersonus Resonances), The Bright Future Ensemble, Vox Clamantis, Floridante a i. V roku 2021 vyšlo CD Strings Attached: The Voice of Kannel pod značkou Harmonia Mundi. Získalo množstvo pozitívnych ohlasov v medzinárodnej hudobnej tlači a ceny ako Estónsky album klasickej hudby (2021) či cenu Estónskeho kultúrneho fondu 2021. / annaliisakannelplayer.com//Trvanie koncertu 140 min. s prestávkou.//Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.Viac informácií o festivale na www.konvergencie.sk
Konvergencie 2025 / AVITAL – LUPTÁK
23/3/2025 / Moyzesova sieň / Moyzes Hall 19:00Avi AVITAL (IL), mandolína/mandolinJ. S. Bach, G. Sollima, E. BlochJozef LUPTÁK, violončelo/celloJ. S. Bach, V. Godár„Bachova hudba ma napĺňa nekonečným úžasom nad ľudským bytím.“ Pablo CASALSŠtvrtý koncert medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie pozýva žasnúť nad hudbou nemeckého barokového génia Johanna Sebastiana Bacha na recitáloch virtuózneho mandolinistu Avi Avitala a violončelistu Jozefa Luptáka. „Je tu hudobník, ktorý nepozná žiadne hranice, okrem hraníc dobrého vkusu a ktorého umenie dokáže poslucháčov presvedčiť, aby ho nasledovali kamkoľvek.“ Gramophone Avi Avital je prvým mandolinistom nominovaným na cenu Grammy. Ako popularizátor mandolíny býva prirovnávaný k Andrému Segoviovi, ako virtuóz k legendárnemu Jaschovi Heifetzovi. Okrem nahrávok Bacha a Vivaldiho inicioval vznik viac než stovky nových diel pre svoj nástroj. Na Konvergencie sa umelec, vystupujúci v najprestížnejších sálach sveta, vracia po piatich rokoch. ProgramAvi AVITAL (IL), mandolína/mandolinJohann Sebastian BACH (1685 – 1750)Allemande z Partity č. 2 d mol BWV 1004/from the Partita No. 2 in D Minor BWV 1004Giovanni SOLLIMA (1962)Prelúdium/PreludeJohann Sebastian BACHCorrente, Sarabandaz Partity č. 2 d mol BWV 1004/from the Partita No. 2 in D Minor BWV 1004Ernest BLOCH (1880 – 1959)Baal ShemJohann Sebastian BACHGigaz Partity č. 2 d mol BWV 1004/from the Partita No. 2 in D Minor BWV 1004Johann Sebastian BACHCiacconaz Partity č. 2 d mol BWV 1004/from the Partita No. 2 in D Minor BWV 1004„Počúvanie Bachových violončelových suít poskytuje zvláštny zážitok intimity plynúcej z použitia sólového nástroja a najmä zo skladateľovej schopnosti viesť pozornosť poslucháča od momentov koncentrácie na melodickú líniu k momentom odhaľovania harmonických priestorov. Táto delikátna oscilácia medzi argumentom melódie a kontextom harmónie a rovnováha medzi nástrojovou a kompozičnou technikou sú hodnoty, ktoré robia z Bachových violončelových suít jedno z vrcholných diel svojho žánru.“  Peter ZAGARTvorba Vladimíra Godára, jednej z najvýraznejších skladateľských osobností slovenskej hudby 20. storočia, je od začiatku trvalou súčasťou repertoáru violončelistu Jozefa Luptáka. V jeho diskografii možno nájsť všetky skladateľove zásadné sólové, komorné i orchestrálne opusy, mnohé z diel vznikli priamo pre neho. Platí to aj pre Passacagliu a lamento O, Crux, ktoré po prvýkrát zazneli na festivale Konvergencie. Sugestívnosť Godárových meditácií pre sólové violončelo v recitáli Jozefa Luptáka doplní nadpozemská krása hudby Johanna Sebastiana Bacha.  ProgramJozef LUPTÁK, violončelo/celloVladimír GODÁR (1956) Passacaglia pre sólové violončelo (2007)O, Crux, meditácia pre sólové violončelo (1999) Žalm pre sólové violončelo (premiéra)Johann Sebastian BACH (1685 – 1750)Suita č. 6 D dur pre sólové violončelo BWV 1012/Cello Suite No. 6 in D Major BWV 1012EN “Bach’s music fills me with endless amazement at human existence.” Pablo CASALSThe fourth concert at Konvergencie festival invites us to be amazed at the music of the German baroque genius Johann Sebastian Bach, at recitals by the virtuoso mandolin player Avi Avital and the cellist Jozef Lupták.“Here is a musician who recognises no boundaries except those of good taste, and who has the artistry to persuade listeners to follow him anywhere.” GramophoneAvi Avital is the first mandolinist nominated for a Grammy Award. As a populariser of the mandolin, he is compared to Andrés Segovia, as a virtuoso to the legendary Jascha Heifetz. Apart from recordings of Bach and Vivaldi, he has initiated the production of over a hundred new works for his instrument. Avi Avital, who appears in the world’s most prestigious halls, is returning to Convergences after five years.“Listening to Bach’s cello suites provides a peculiar experience of intimacy. This derives from the use of the solo instrument, and above all from the composer’s ability to direct the listener’s attention, going from moments when the focus is on the melodic line to moments when harmonic spaces are revealed. These  delicate oscillations between the argument of melody and the context of harmony, and the equilibrium between instrumental and compositional technique, are values that place Bach’s cello suites among the supreme works of their genre.” Peter ZAGARThe work of Vladimír Godár, one of the most striking Slovak composers of the 20th century, has been an abiding part of the repertoire of the cellist Jozef Lupták right from the outset. His discography encompasses all of Godár’s fundamental solo, chamber and orchestral opuses, with many of the works being produced for Lupták directly. That is also true of Passacaglia and the lament O, Crux, which were first heard at Convergences. The evocative quality of Godár’s meditations for solo cello, in Jozef Lupták’s recital, will be complemented by the unearthly beauty of the music of Johann Sebastian Bach.Avi Avital (mandolína, IL) – izraelský rodák začal hrať na mandolíne ako 8-ročný a čoskoro sa stal členom úspešného mandolínového orchestra pod vedením S. Nathansona. Študoval na Jeruzalemskej hudobnej akadémii a na Conservatorio Cesare Pollini v Padove (U. Orlandi). V repertoári má hudbu rozličných žánrov a štýlov (klezmer, barok, súčasné diela, world music, jazz). Je prvým mandolinistom, ktorý zvíťazil na prestížnej izraelskej súťaži Aviv Competitions v roku 2007. Hrá na mandolíne, ktorú vyrobil izraelský lutnista A. Kerman. Inicioval viac ako 100 objednávok skladieb pre mandolínu a orchester, vrátane diel autorov ako A. Clyne, J. Higdon, A. Dorman, D. Bruce a G. Sollima, ktoré uviedol s orchestrami a dirigentmi: Mníchovská filharmónia/K. Urbański, Atlanta Symphony Orchestra/R. Spano, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI/R. Bancroft, Symfonický orchester BBC/D. Rustione. Spolupracuje s hudobníkmi mnohých žánrov, medzi ktorých patria M. Esfahani, K. Bezuidenhout, A. S. Ott, A. Scholl, Dover Quartet, Danish String Quartet, Brooklyn Rider, O. Klein, O. Avital, M. Gedeck a gruzínske bábkové divadlo Budrugana Gagra. Vďaka svojej všestrannosti sa predstavil na podujatiach ako Schleswig-Holstein Music Festival, BOZAR v Bruseli, Dortmund Konzerthaus (Zeitinsel), Aspen, Salzburg Festival, Tanglewood, Spoleto, Ravenna, MISA Shanghai, Cheltenham, Verbier a Tsinandali. Absolvoval turné s Academy of St Martin in the Fields, Il Giardino Armonico, B'Rock Orchestra, recitály s K. Sidorovou (akordeón), O. Pashchenko (čembalo/fortepiano) a O. Kleinom (klavír) a turné po Austrálii s violončelistom G. Sollimom. S Between Worlds Ensemble vystúpil v Boulez Saal v Berlíne. Súbor vznikol s cieľom skúmať rôzne žánre, kultúry a hudobné svety so zameraním na rôzne geografické regióny. Avital nahráva pre Deutsche Grammophon a jeho šiesty album pre toto vydavateľstvo The Art of the Mandolin (2020) sa stretol s veľkým uznaním a najlepšími recenziami v The Times, Independent, Gramophone, BBC Music Magazine, ako aj v medzinárodnej tlači. Predchádzajúce nahrávky Bach (2019), Avital meets Avital (2017), Vivaldi (2015), album Avitalových vlastných transkripcií Bachových koncertov (2012) a Between Worlds (2014) tiež získali množstvo ocenení. / aviavital.com Jozef LUPTÁK (violončelo, SK) – zakladateľ a umelecký riaditeľ festivalu Konvergencie, ktorý patrí od roku 1999 k najvýznamnejším hudobným podujatiam na Slovensku. Neúnavný organizátor kultúrneho života absolvoval Konzervatórium a VŠMU v Bratislave, pokračoval na Royal Academy of Music v Londýne (R. Cohen) a v Banff Centre for Arts v Kanade. Patrí k umelcom formujúcim hudobný a kultúrny priestor na Slovensku, za čo získal viacero cien (Cena ministra kultúry SR, Cena F. Kafendu) i nominácií (Cena Nadácie Tatra banky, nominácie na ocenenia Český lev a Slnko v sieti za hudbu k filmu Amnestie). Účinkuje na domácich i zahraničných pódiách. Ako vyhľadávaný komorný hráč spolupracoval s poprednými svetovými umelcami a ansámblami (R. Cohen, D. Rowland, V. Mendelssohn, B. Schmid, I. van Keulen, A. Serdar, The Hilliard Ensemble, Fine Arts Quartet) i významnými dirigentmi (A. Parrott, J. Bělohlávek, D. Gazon, D. Héja, A. Mogrelia). Medzi jeho pravidelných spoluhráčov patria I. Karško, M. Ruman, N. Skuta, B. Lenko a ď. Pôsobí na Akadémii umení v B. Bystrici a Konzervatóriu v Bratislave, vedie majstrovské kurzy v zahraničí, organizuje vzdelávacie podujatia pre študentov na Slovensku. Od založenia Spoločnosti M. Vargu (2017) je jej predsedom, umelecky vedie aktivity venované tvorbe hudobníka, ktorý inšpiroval aj vznik Konvergencií. Realizoval množstvo CD nahrávok, o. i. Bachove Suity pre sólové violončelo, Brahmsove sonáty, premiéry diel V. Godára, crossoverové projekty After Phurikane, Chassidic Songs, Uspávanky či vlastnú tvorbu na CD Free in One, spolupracoval na CD Jany Kirschner Moruša biela). S nórsko-slovenským projektom Building Bridges, ktorý prepája hudobníkov i žánre naprieč krajinami, nahral v roku 2024 album Spev. Aktuálne spolupracuje s Divadlom Štúdio tanca na predstavení Zlaté dno, pre ktoré vytvoril hudbu a so zostavou S. Fehér, V. Šarišský, O. Török v projekte Piesne Mariána Vargu. / jozefluptak.com//Trvanie koncertu 120 min. s prestávkou.//Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.Viac informácií o festivale na www.konvergencie.sk
Konvergencie 2025 / PROKOFIEV – MUSTONEN
26/3/2025 / Moyzesova sieň / Moyzes Hall 19:00Predkoncertné rozhovory / pre-concert talks 18:00moderuje hudobný publicista a redaktor Denníka N / discussion moderator Oliver RehákOlli MUSTONEN (FI), klavír/pianoS. Prokofiev, G. Prokofiev Gabriel PROKOFIEV (UK), elektronika/electronicsHOWL!, Strange Blooms„Nemali by sme zabúdať hľadieť za hranice nášho umenia.“ Gabriel PROKOFIEVŠpeciálnym hosťom medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie bude vnuk Sergeja Prokofieva, producent, DJ a skladateľ elektronickej hudby Gabriel Prokofiev. Na šiestom z konvergenčných večerov sa v Moyzesovej sieni predstaví vlastnou tvorbou, ktorú doplnia hudobné miniatúry z Prokofievovho albumu Hudba pre deti, op. 65 v interpretácii Olliho Mustonena. Skladbičky vznikli, keď bol otec Gabriela Prokofieva chlapcom a sú úzko spojené s rodinnou históriou. Elektronické kompozície Strange Blooms a Howl! boli inšpirované súčasným tancom. Skladba Strange Blooms vznikla pre tanečníčku Shobanu Jeyasingh, Howl! pre amerického choreografa Maurica Causeya. Obidve diela spája zvuk klávesového nástroja. Strange Blooms je remixom čembala z barokovej kompozície Louisa Couperina La Complaignante, spracovaného technikou granulárnej syntézy. Howl! je výsledkom práce so zvukom legendárneho syntetizátora Arp Odyssey zo 70. rokov, ktorý je vrstvený, samplovaný a filtrovaný. Kompozície sú oslavou hybridity a syntézy organického a mechanického, starého i nového, pre nové zajtrajšky. EN “Musical genres shouldn’t exist in isolation, and I think it’s so important to be aware of what is happening outside your field, and be open to other influences.” Gabriel PROKOFIEVSpecial guests of the international chamber music festival Convergence will be Sergei Prokofiev's grandson, producer, DJ and composer of electronic music Gabriel Prokofiev. On the sixth of the Konvergencie evenings, he will present his works in the Moyzes Hall, accompanied by musical miniatures from Prokofiev's album Music for Children, Op. 65, interpreted by Olli Mustonen. The pieces were written when Gabriel Prokofiev's father was a boy and are closely linked to family history. The electronic compositions Strange Blooms and Howl! were inspired by contemporary dance. Strange Blooms was composed for dancer Shobana Jeyasingh, and Howl! for American choreographer Maurice Causey. Both works are connected by the sound of a keyboard instrument. Strange Blooms is a harpsichord remix of Louis Couperin's baroque composition La Complaignante, processed using the granular synthesis technique. Howl! is the result of working with the sound of the legendary 1970s Arp Odyssey synthesizer, which is layered, sampled and filtered. The compositions are a celebration of hybridity and the synthesis of the organic and the mechanical, old and new, for new tomorrows.ProgramSergej PROKOFIEV (1891 – 1953)Hudba pre deti, op. 65/Music for children, op. 65 (1935)Gabriel PROKOFIEV (1975)Suita pre klavír/Suite for piano (svetová premiéra/world premiere)Gabriel PROKOFIEVHOWL! (slovenská premiéra/Slovak premiere)        Strange Blooms (slovenská premiéra/Slovak premiere)La Complaignante feat. Jane ChapmanGabriel PROKOFIEV (elektronika, UK) – skladateľ s inovatívnym prístupom k súčasnej klasickej hudbe, ktorý paralelne rozvíja aj kariéru ako producent rôznych žánrov (dance, grime, elektro, hip-hop). Študoval elektroakustickú kompozíciu pod vedením J. Harrisona v Birminghame a kompozíciu u A. Fielda a R. Marsha. Je autorom veľkého množstva orchestrálnych a komorných diel, skomponoval sedem koncertov (tri s gramofónom ako sólovým nástrojom), i množstvo elektronických skladieb, v ktorých často kombinuje syntetizátory a sample s klasickým inštrumentárom. Jeho diela uviedli orchestre ako Seattle Symphony, Detroit Symphony, Petrohradská filharmónia, Moskovský štátny symfonický orchester, BBC Philharmonic, MDR Leipzig, Copenhagen Phil, Luxembourg Philharmonique, Buenos Aires Filharmonica, Porto Symphony a Real Orquesta de Sevilla. Spolupracuje s tanečníkmi a súbormi ako Stuttgarter Ballet, Rambert Dance, Bern Ballet, S. Jeyasinghová, Birmingham Royal Ballet, Alexander Whitley Dance a Gandini Juggling. V roku 2019 mala v Regensburgu premiéru jeho prvá celovečerná opera Elizabetta. Je tiež kurátorom podujatí, producentom a zakladateľom vydavateľstva Nonclassical a klubovej noci, ktorá sa stala domovom pre množstvo umelcov, ktorí sa vymykajú konvenciám. Vďaka aktivitám Nonclassical sa stal jedným z popredných propagátorov klasickej hudby na netradičných miestach – pravidelne vystupuje v nočných kluboch a na festivaloch elektronickej hudby vo východnom Londýne, často ako DJ a robí živé remixy práve predvádzaných diel. Jeho diela vydávajú vydavateľstvá Faber Music a Mute Song. Žije v Hackney v Londýne s manželkou a deťmi. / gabrielprokofiev.comOlli MUSTONEN (klavír, FI) – všestrannosť fínskeho umelca pripomína veľkých majstrov ako Rachmaninov, Busoni alebo Enescu, ktorí boli interpretmi, dirigentmi i skladateľmi zároveň. Rodák z Helsínk sa od detstva venoval hre na čembale, neskôr študoval klavír a kompozíciu. Medzi jeho pedagógov patrili R. Gothoni, E. Heinonen a E. Rautavaara. Ako sólista spolupracoval s najvýznamnejšími symfonickými orchestrami v Berlíne, Paríži, Londýne, New Yorku, Chicagu, Clevelande, Amsterdame, Viedni, Prahe či Jeruzaleme. V roku 2019 bola O. Mustonenovi udelená prestížna Hindemithova cena, je tiež držiteľom viacerých národných cien za zásluhy v umení. V rokoch 2021 – 2023 pôsobil ako šéfdirigent Filharmónie v Turku, je tiež hlavným hosťujúcim dirigentom Laponského komorného orchestra. Na obidvoch postoch diriguje orchestrálne koncerty, uvádza komornú hudbu i sólové recitály. Je zakladateľom Helsinki Festival Orchestra, s ktorým absolvoval turné v Európe, Japonsku a Číne, bol rezidenčným umelcom orchestra Camerata Zürich. Popri kariére klaviristu a dirigenta sa intenzívne venuje komponovaniu. Fínsky národný epos Kalevala ho inšpiroval k vytvoreniu Symfónie č. 3 „Taivaanvalot“ pre tenor, violončelo a klavír, ktorú uviedol v Londýne, Amsterdame a Hongkongu spolu s I. Bostridgeom a dlhoročným komorným partnerom S. Isserlisom. Dielo vyšlo spolu so Symfóniou č. 2 „Johannes Angelos“ vo vydavateľstve Ondine. V roku 2020 dostal od Beethovenovho domu v Bonne (Beethoven-Haus Bonn) objednávku na vytvorenie Sláčikového sexteta pri príležitosti 250. výročia skladateľovho narodenia. Medzi jeho posledné diela patrí Apoteóza in memoriam Pablo Casalas vytvorená pre Kronborg Academy a Koncert pre flautu „Sadunkertoja“ (Rozprávač príbehov). Koncert premiérovali J. Thomsen a PKF Prague Philharmonia pod vedením Mustonena na festivale Concentus Moraviae (ČR), fínska premiéra sa uskutoční s Jyväskylä Sinfonia na jar 2025. Jeho Koncert pre husle s orchester „Larin Paraske“ mal premiéru vo Fínsku s huslistkou E. Vähälä a Symfonickým orchestrom Fínskeho rozhlasu (dir. N. Collon) v Deň nezávislosti Fínska. V jeho rozsiahlej diskografii patrí významné miesto CD s dielami Šostakoviča a Alkana, ktoré získali ceny Edison a Gramophone. Medzi ostatné nahrávky patria klavírne koncerty Beethovena a Prokofieva so Symfonickým orchestrom Fínskeho rozhlasu pod taktovkou H. Lintu. Spolupracuje tiež s Helsinskou filharmóniou a Sinfoniou Lahti, s ktorou vydal v roku 2023 album s Klavírnymi koncertmi č. 3 (Rautavaara, Martinů) pod taktovkou D. Stasevskej. Ako sólista vystúpil v Carnegie Hall, Symphony Center Chicago, na Ďagilevovom festivale v Perme, v New York Zankel Hall, Sydney Opera House, na Dresdner Musikfestspiele a festivale v Lockenhause. Jason YAP (tanec, MY) – pochádza z Malajzie, žil a študoval v Hongkongu. Od septembra 2019 je členom umeleckého súboru Tanečného Divadla Štúdio tanca. Na Hongkongskej akadémii múzických umení získal bakalársky titul v odbore výtvarné umenie a ukončil ho s vyznamenaním v odbore súčasný tanec. V roku 2017 Jason vytvoril svoj choreografický debut s názvom Kill Your Darlings. Inicioval vznik interdisciplinárneho umeleckého tímu STAGE Creators Collective. Od roku 2019 má tanečný podcast The Background Dancer.//Trvanie koncertu 120 min. s prestávkou//Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.Viac informácií o festivale na www.konvergencie.sk
Konvergencie 2025 / SERGEJ PROKOFIEV: KOMPLETNÉ KLAVÍRNE SONÁTY I. / Olli Mustonen
27/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00 SERGEJ PROKOFIEV: KOMPLETNÉ KLAVÍRNE SONÁTY, 1. večerOlli MUSTONEN (FI), klavír/piano  „Prokofiev je pre mňa jedným z najdôležitejších a najbližších skladateľov, život bez jeho hudby si nedokážem predstaviť. Pred rokmi som začal koncertne uvádzať komplet jeho klavírnych sonát rozdelený do dvoch programov. Môže sa zdať, že ide o zážitok, ktorý je príliš intenzívny až vyčerpávajúci, a to rovnako pre klaviristu i publikum – zvlášť ak máme na mysli monumentálne diela, akými sú Šiesta, Siedma či Ôsma sonáta. No expresiu týchto skladieb vyvažuje lyrickosť Piatej a Deviatej, i stručnosť Prvej a Tretej sonáty. Prokofievova hudba je nesmierne rozmanitá, fascinujúca a emocionálna, je príbehom skladateľovho života: od Prvej sonáty pochádzajúcej zo študentských rokov po múdrosť a katarziu Deviatej sonáty.“  Olli MUSTONEN  Deväť klavírnych sonát Sergeja Prokofieva (1891 – 1953) patrí k míľnikom klavírnej literatúry 20. storočia. Skladateľ, ktorý bol tiež klavírnym virtuózom, zanechal dielo, ktoré vznikalo tri desaťročia a dodnes fascinuje svojou náročnosťou i emocionálnou intenzitou. Prokofievova hudba je neodmysliteľnou súčasťou repertoáru vynikajúceho fínskeho klaviristu Olliho Mustonena. Vo svojej diskografii má nahrávky skladateľových klavírnych koncertov so Symfonickým orchestrom Fínskeho rozhlasu, ktorý diriguje Hannu Lintu i sonát, v ktorých sú jeho komornými partnermi huslista Joshua Bell a violončelista Steven Isserlis. Olli Mustonen uviedol Prokofievove klavírne sonáty v najznámejších koncertných sálach, vrátane Helsinki Music Centre, Muziekgebouw Amsterdam a londýnskej Wigmore Hall. Kritika jeho interpretácie často označuje za originálne a provokatívne. Mustonen bol hosťom Konvergencií v roku 2024, kedy zaujal bratislavské publikum nekonvenčnými interpretáciami Mozartovej hudby.EN„All my life, Prokofiev has been one of the most important, personally close and simply irreplaceable composers for me, and some years ago I have started to play his complete 9 Sonatas in two programmes. At first glance it might seem an idea that could be too intense and exhausting, both for the pianist and the audience, as one immediately thinks of the very monumental sonatas such as 6,7 or 8 and one might think the complete sonatas might simply just be too much music and sound for two evenings. However, as some of the sonatas (such as 9 and 5) are very lyrical in character and some of them (especially 1 and 3) are very short, it is possible to devise two programmes that work extremely well. All this music is so extremely varied, fascinating and touching; covering his whole life, ranging from the 1st sonata dating from the student years to the wisdom and enlightened C major of the 9th.“ Olli MUSTONEN   The nine piano sonatas of Sergey Prokofiev (1891 – 1953) are among the milestones of 20th century piano literature. The composer, who was also a piano virtuoso, left behind him an oeuvre that came into being over three decades, highly demanding and emotionally intense, which is fascinating to this day. Prokofiev’s music is inseparably part of the repertoire of the outstanding Finnish pianist Olli Mustonen. His discography includes recordings of the composer’s piano concerts with the Finnish Radio Symphony Orchestra, conducted by Hannu Lintu, and of the sonatas, in which his chamber partners are the violinist Joshua Bell and the cellist Steven Isserlis. Olli Mustonen has presented Prokofiev’s piano sonatas in the most prestigious concert halls, including Helsinki Music centre, Muziekgebouw Amsterdam, and London’s Wigmore Hall. Critics have often described his performances as original and provocative. Mustonen was a guest of Konvergencie in 2024, when he captivated the Bratislava public with unconventional interpretations of Mozart’s music.     Program Sergej Prokofiev (1891 – 1953)Sonáta č. 4 c mol, op. 29 / Sonata No. 4 in C Minor, Op. 29     Sonáta č. 2 d mol, op. 14 / Sonata No. 2 in D Minor, Op. 14                          prestávka / intermission Sonáta č. 9 C dur, op. 103 / Sonata No. 9 in C Major, Op. 103  Sonáta č. 6 A dur, op. 82 / Sonata No. 6 in A Major, Op. 82  //Trvanie koncertu 110 min. s prestávkou//Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.Viac informácií o festivale na www.konvergencie.sk
Konvergencie 2025 / SERGEJ PROKOFIEV: KOMPLETNÉ KLAVÍRNE SONÁTY II. / Olli Mustonen
28/3/2025 / Moyzesova sieň / 19:00 SERGEJ PROKOFIEV: KOMPLETNÉ KLAVÍRNE SONÁTY II.Olli MUSTONEN (FI), klavír/piano  „Prokofiev je pre mňa jedným z najdôležitejších a najbližších skladateľov, život bez jeho hudby si nedokážem predstaviť. Pred rokmi som začal koncertne uvádzať komplet jeho klavírnych sonát rozdelený do dvoch programov. Môže sa zdať, že ide o zážitok, ktorý je príliš intenzívny až vyčerpávajúci, a to rovnako pre klaviristu i publikum – zvlášť ak máme na mysli monumentálne diela, akými sú Šiesta, Siedma či Ôsma sonáta. No expresiu týchto skladieb vyvažuje lyrickosť Piatej a Deviatej, i stručnosť Prvej a Tretej sonáty. Prokofievova hudba je nesmierne rozmanitá, fascinujúca a emocionálna, je príbehom skladateľovho života: od Prvej sonáty pochádzajúcej zo študentských rokov po múdrosť a katarziu Deviatej sonáty.“  Olli MUSTONEN  Deväť klavírnych sonát Sergeja Prokofieva (1891 – 1953) patrí k míľnikom klavírnej literatúry 20. storočia. Skladateľ, ktorý bol tiež klavírnym virtuózom, zanechal dielo, ktoré vznikalo tri desaťročia a dodnes fascinuje svojou náročnosťou i emocionálnou intenzitou. Prokofievova hudba je neodmysliteľnou súčasťou repertoáru vynikajúceho fínskeho klaviristu Olliho Mustonena. Vo svojej diskografii má nahrávky skladateľových klavírnych koncertov so Symfonickým orchestrom Fínskeho rozhlasu, ktorý diriguje Hannu Lintu i sonát, v ktorých sú jeho komornými partnermi huslista Joshua Bell a violončelista Steven Isserlis. Olli Mustonen uviedol Prokofievove klavírne sonáty v najznámejších koncertných sálach, vrátane Helsinki Music Centre, Muziekgebouw Amsterdam a londýnskej Wigmore Hall. Kritika jeho interpretácie často označuje za originálne a provokatívne. Mustonen bol hosťom Konvergencií v roku 2024, kedy zaujal bratislavské publikum nekonvenčnými interpretáciami Mozartovej hudby.EN„All my life, Prokofiev has been one of the most important, personally close and simply irreplaceable composers for me, and some years ago I have started to play his complete 9 Sonatas in two programmes. At first glance it might seem an idea that could be too intense and exhausting, both for the pianist and the audience, as one immediately thinks of the very monumental sonatas such as 6,7 or 8 and one might think the complete sonatas might simply just be too much music and sound for two evenings. However, as some of the sonatas (such as 9 and 5) are very lyrical in character and some of them (especially 1 and 3) are very short, it is possible to devise two programmes that work extremely well. All this music is so extremely varied, fascinating and touching; covering his whole life, ranging from the 1st sonata dating from the student years to the wisdom and enlightened C major of the 9th.“ Olli MUSTONEN   The nine piano sonatas of Sergey Prokofiev (1891 – 1953) are among the milestones of 20th century piano literature. The composer, who was also a piano virtuoso, left behind him an oeuvre that came into being over three decades, highly demanding and emotionally intense, which is fascinating to this day. Prokofiev’s music is inseparably part of the repertoire of the outstanding Finnish pianist Olli Mustonen. His discography includes recordings of the composer’s piano concerts with the Finnish Radio Symphony Orchestra, conducted by Hannu Lintu, and of the sonatas, in which his chamber partners are the violinist Joshua Bell and the cellist Steven Isserlis. Olli Mustonen has presented Prokofiev’s piano sonatas in the most prestigious concert halls, including Helsinki Music centre, Muziekgebouw Amsterdam, and London’s Wigmore Hall. Critics have often described his performances as original and provocative. Mustonen was a guest of Konvergencie in 2024, when he captivated the Bratislava public with unconventional interpretations of Mozart’s music.     Program Sergej Prokofiev (1891 – 1953)Sonáta č. 5 C dur, op. 38 / Sonata No. 5 in C Major, Op. 38  Sonáta č. 8 B dur, op. 84 / Sonata No. 8 in B-flat Major, Op. 84  prestávka / intermission Sonáta č. 1 f mol, op. 1 / Sonata No. 1 in F Minor, Op. 1 Sonáta č. 3 a mol, op. 28 / Sonata No. 3 in A Minor, Op. 28Sonáta č. 7 B dur, op. 83 / Sonata No. 7 in B-flat Major, Op. 83  //Trvanie koncertu 100 min. s prestávkou.//Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.Viac informácií o festivale na www.konvergencie.sk

Obchodník: Konvergencie – spoločnosť pre komorné umenie, o.z.
Čapkova 10, 811 04 Bratislava
IČO: 36067776

Partneri